Tim Ripper Owens - Play My Game (7)

Band: Tim Ripper Owens
Titel: Play My Game
År: 2009
Bolag: SPV/Steamhammer

Tim "Ripper" Owens var för allmänheten helt okänd när han sensationellt fick den inte helt lätta uppgiften att ersätta Rob Halford som sångare i JUDAS PRIEST. Att de två skivor, "Jugulator" (1997) och "Demolition" (2001), han sjöng på innan han själv blev ersatt av en återvändande Halford inte blev några succéer hade mer med svagt låtskrivande att göra än att "Ripper" inte presterade. Tvärtom visade "Ripper" att han var en riktigt bra sångare med en imponerande kraftfull stämma. Detta ledde snart till ett nytt prestigefyllt jobb, nu som sångare i ICED EARTH. Lite tragikomiskt upprepade sig historien. Efter två plattor ersattes han av den återvändande sångare, Matt Barlow, han själv ersatt. Efter att därefter ha sjungit på egna bandet BEYOND FEARs debutalbum samt YNGWIE MALMSTEENs senaste alster "Perpetual Flame" (2008) är "Ripper" nu framme vid sin solodebut, "Play My Game". Det har uppenbarligen inte varit några problem för "Ripper" att få namnkunniga musiker att spela på skivan. Listan över kända gästartister är lång.

På "Play My Game" visar "Ripper" ännu en gång vilken fantastisk sångare han är, men också att han kan skriva låtar. Till skillnad från det tämligen aggressiva BEYOND FEAR så lutar sig "Ripper" som soloartist mer åt traditionell heavy metal i samma skola som t.ex. JUDAS PRIEST (surprise"), DIO och BLACK SABBATH. Det är en bra mix av hårt/tungt och lite mer melodiöst och trots att det är olika musiker på varje låt känns skivan homogen. Att en platta är jämn och att det är svårt att välja favoritlåt kan förstås vara både bra och dåligt och här ligger väl sanningen lite mittemellan. Det saknas riktiga hits, men det finns heller inga direkta utfyllnadslåtar. Alla låtar är mer eller mindre bra.

Sammanfattning: Utan att få till det där lilla extra, så har "Ripper" lyckats klart bra med sin första solotripp.