Twisted Sister - Live At The Astoria (6)

Band: Twisted Sister
Titel: Live At The Astoria Cd/Dvd
År: 2008
Bolag: D.V.E

Recensent: Johan Hagengren

Låt mig börja den här recensionen med att proklamera att TWISTED SISTER för mig alltid har varit så mycket mer än ett imageband, mer än ett gäng håriga karlar i transvestitutstyrsel och långt mer än bara "We´re Not Gonna Take It" och "I Wanna Rock"! Låt gå för att de aldrig varit innovativa med sin musik, att de aldrig krossat några gränser, åtminstone inte musikaliskt, och att de inte är jordens mest tekniska musiker, men det har aldrig varit tanken med bandet. Vad de däremot har åstadkommit, och det med bravur, är att skapa ett gäng riktigt helgjutna hårdrocksrockplattor med simplistiska men ändock briljanta låtar. Min Twisted-samling, på vinyl så klart, är mig fortfarande mycket kär och det har varit trist att se gubbarna prångla ut onödiga återinspelningar som "Still Hungry" och de horribla julskivorna.

Det var med glädje jag upptäckte att det var ett nytt giv från TWISTED SISTER jag fått i brevlådan av redaktör Engström, måhända inte ett nytt studioalbum men en liveskiva och en medföljande DVD därtill.

Både cd:n och dvd:n kommer från en inspelning bandet gjorde under deras konsert i London på Astoria Theatre en het sommarnatt 2004. Att den ser dagens ljus först nu är kanske lite märkligt då man säkert kunnat kapitalisera bättre på utgåvan när det begav sig och comebacken fortfarande var färsk och obefläckad.

Ljudet är förvånansvärt burkigt och dovt och man hade absolut förväntat sig mer av en liveskiva från 2008 än det här, i varje fall ljudmässigt. Eftersom detta är TWISTED SISTERs första liveskiva på över 25 år kanske man skulle ha lagt lite mer krut på ljudkvalitén.
Låtlistan är däremot inget som förvånar och fansen får klassiker efter klassiker uppradade. För min del känns det roligare att få höra låtar som "The Fire Still Burns" och "I am, I´m Me" än de mer givna inslagen. Men bandet måste lira sina massäljande singlar och faktumet är väl att de flesta vill höra dem, med handen på hjärtat även jag.

Stundtals är det lite otight, men det är i det stora inget som bekymrar eller förstör helheten för som angivet ovan så har aldrig de här grabbarna utgett sig för att vara några högskolemusiker. Det här är Rock n´ Roll och här är det känslan som räknas. TWISTED SISTER har alltid lyckats göra mycket med lite. Avskalade och enkla ackordföljder, men ack så minnesvärda låtar. Skulle gärna se att Dee och kompani fick tummen ur och spelade in en helt ny skiva för både den blonde sångarens röst och hans instrumentala grabbar håller för ännu ett varv.

När det kommer till dvd:n så måste jag anmärka på det inte bara sparsmakade utan totalt obefintliga bonusmaterialet. Jag gillar verkligen flödiga utgåvor med massor av extragodis för oss fans men här lämnas man svulten på dylikt. Spelningen är hyfsat filmad även om man inte har kostat på sig några speciellt extravaganta vinkar och effekter. Det är en Twisted-spelning, enkelt och simpelt. Förutom Dee, som återigen bevisar vilken otrolig frontman han är, så är bandet rätt stela. Man får lite gubbgung från Mark "The Animal" Mendoza som är rätt roande en stund men annars händer det inte speciellt mycket. Men Dee levererar som sagt. En gudabenådad frontman som tar hela scenen i besittning och visar hur man gör mycket med lite. Det här är långt ifrån 80-talets storslagna scenshower men han underhåller verkligen publiken storartat ändå. En scennärvaro och en utstrålning som är svårslagen, en förkämpe för rocken sedan länge och dessutom vad det verkar, en riktigt skön snubbe. Tacka fan för Dee.
Sångaren nämner under konserten att det hela spelas in, inte för en dvd, utan för en pay per view event. Det hela filmades alltså för tv och det kan väl förklara varför utgåvan är en aning snål. Det gör dock att helhetsintrycket sänks en aning och att betyget därför blir lidande. Inget större fel på spelningen alltså, men den här utgåvan är sniken.