Band: Kreator
Titel: Hordes of Chaos
År: 2009
Bolag: SPV

Recensent: Tomas Lagerlöf

Nästan på dagen fyra år har gått sedan imponerande "Enemy of God" nådde skivdiskarna. Fyra år av otålig väntan. Men håller då "Hordes of Chaos" samma klass som sin föregångare? Både ja och nej.

Med sitt senaste alster har KREATOR byggt vidare på sin beprövade formel, det vill säga energisk och melodiös thrash metal, formad med tysk elegans. Ambitionen verkar dock ha varit att försöka flytta fram positionerna, vilket gör att skivan inte är lika direkt som tidigare plattor. Till en början känns faktiskt "Hordes of Chaos" som lite av en besvikelse. Men redan efter ett par lyssningar växer skivan.

Här finns alla de ingredienser man kan förvänta sig av ett KREATOR-alster, det tar bara lite längre tid att greppa. Det välkända drivet, ilskan över den rådande samhällsordningen och Ventors smattrande trumspel är lika uppfriskande som vanligt. Den tilltagande experimentlustan vinner i längden och skapar variation, något som till viss del saknades på föregångaren. På så sätt hålls också intresset vid liv. Men allt är inte bra. Den tjatiga refrängen i "Radical Resistance" och gastandet i "Amok Run" testar tålamodet, och Mille Petrozza låter emellanåt väl skitnödig. Dessutom blir SLAYERs inflytande väl uppenbart emellanåt. Men när KREATOR, som i det inledande titelspåret, låter sig inspireras av den amerikanska "förlagan" och kryddar anrättningen med lite Udo Dirkschneider, blir resultatet övertygande.

Det är överhuvudtaget många låtar som gör intryck. "Absolute Misantrophy" imponerar med tunga riff och vassa solon och "To the Afterburn" är det närmaste KREATOR någonsin lär komma "Bohemian Rhapsody" (på ett bra sätt). "Warcurse" och "Destroy Whats Destroys You" gör nästan ont att lyssna på. Stämningsfulla "Corpses of Liberty" hade lika gärna kunnat inleda "Hordes of Chaos" som att föregå den avslutande "Demon Prince".

Med "Hordes of Chaos" befäster KREATOR sin ställning som Tysklands okrönta thrashkungar. De följer den inslagna väg som grundlades under mitten av 80-talet, men försöker samtidigt utveckla sin välkända formel. Oftast fungerar det bra, ibland inte alls och lika bra som "Enemy of God" är inte resultatet. Likväl är "Hordes of Chaos" en bra start på det nya året.