Michael Vescera - A Sign of Things to Come (6)

Band: Michael Vescera
Titel: A Sign of Things to Come
År: 2008
Bolag: Metal Heaven

Recensent: Neven Trosic

Michael Vescera, mannen som kan ståta med hedervärda sångmeriter hos bland andra OBSESSION, LOUDNESS och YNGWIE MALMSTEEN, gör sig här hörd på egna ben. "A Sign of Things to Come" utgör hans första riktiga soloalbum (projektet MVP ej inräknat) och det soundmässiga resultatet är en slags blandning av det vokalisten har arbetat med på olika håll under sin karriär. Tillsammans med medmusikanter från HOUSE OF LORDS, nämnda YNGWIE och OBSESSION med flera är det en välspelad helhet som visas upp, där det melodiska och smått pompösa alltjämt befinner sig i centrum.

Produktionen är bra och herr Vesceras röstkapacitet är utmärkt, vilket knappast kommer som någon överraskning för den som är bekant med honom sedan tidigare. Likt många andra skickliga sångare är han dock beroende av ett vasst låtmaterial för att kunna briljera fullt ut. Rösten blir förvisso varken direkt bättre eller sämre beroende på musikens kvalité men när en skiva är för fattig på guldkorn kan den i princip aldrig lyftas till skyarna av superkapabla stämband. Så är fallet här, men det är inte så illa att man har en dålig platta att göra med. Några minnesvärda toppar kan utan tvekan skönjas, främst "Make Your Move" och " (When You're) Cryin'), och ett liten guldstjärna måste ges åt den bandkänsla som är sällsynt på soloprodukter men klart närvarande här.

Allt som allt, ett gott köp för den som gillar Michaels röst och på det stora hela en positivare upplevelse än många andra musikers ensamutflykter, men ändå inget som jag lär återvända till sådär jätteofta i framtiden.