Almah - Fragile Equality (7)

Band: Almah
Titel: Fragile Equality
År: 2008
Bolag: AFM Records

Det som startade som ANGRA-sångaren Edu Falaschis sidoprojekt är numera att betrakta som ett riktigt band. På förra årets självbetitlade debut skrev Falaschi allt själv och hyrde sedan in musiker när det var dags att spela in skivan. Nu har ANGRA lagts på is och därmed kan Falaschi lägga allt krut på ALMAH som nu alltså förvandlats till ett band med fullvärdiga medlemmar som också medverkat i låtskrivandet. Bland de nya medlemmarna märks ANGRA-basisten Felipe Andreoli som även hjälpt Falaschi att producera "Fragile Equality".

Debuten "Almah" var en ojämn historia som fick betyget 6/10 av mig här på Metalcentral. Stark melodimetall blandades med såsiga och tämligen ointressanta kompositioner som passerade obemärkt förbi. Uppföljaren "Fragile Equality" känns mycket mer enhetlig och solid. Även om också denna platta har sina lugna stunder är detta utan tvekan ett riktigt metalalbum som inte alls spretar såsom den något splittrade debuten.

Grundbulten i ALMAHs musik är storslagen och svulstig power metal som av förklarliga skäl påminner en del om ANGRA, men som stundtals också för mina tankar till AVANTASIA och RHAPSODY OF FIRE. Samtidigt är bandet inte rädda att ta ut svängarna. I sina hårdaste stunder balanserar den brasilianska kvintetten på gränsen till thrash. Som motvikt finns ett par ballader, "All I Am" och "Shade in My Soul", som båda är klart bra. Den förstnämnda bär spår av METALLICA medan den sistnämnda går mer i STRATOVARIUS-anda.

"Fragile Equality" tillhör kanske inte årets bästa album, men ALMAH har ändå gjort ett mycket gott dagsverke som höjer sig över mängden.