Sonic Syndicate - Love and Other Disasters (7)

Band: Sonic Syndicate
Titel: Love and Other Disasters
År: 2008

Många är åsikterna om Sveriges nya metallstjärnor med tanke på den hype som omger dem (som väl främst skivbolaget Nuclear Blast jobbat hårt på för att bygga upp), deras förkärlek till modern amerikansk metal och visuella förpackning i fashionabla rockkläder och frisyrer. Men Falkenbergssyndikatet kör sitt race, nöjda med sin framgång och situation, och något annat vore ju oerhört dumt. Dessutom kan de sin "grej" framlänges och baklänges och lyckades övertyga undertecknad med förra årets skiva "Only Inhuman" att de är betydligt mer än billiga kloner som rider på någon form av trendvåg i kölvattnet av hippa USA-metallakter eller våra blågula vänner i IN FLAMES. SONIC SYNDICATE är professionella, kan lira sina instrument och har öra för att skapa klockrena låtar där aggression och melodi omfamnar varandra i välsmidd symbios i både musik och sång. Materialet som utgör "Love and Other Disasters" framställdes under en ganska kort period, men av det hörs inte mycket, även om jag är övertygad om att resultatet blivit än bättre med mer tid till förfogande. I marknadsföringen har det givetvis talats om utveckling, vassare kompositioner och mer varierat utbud. I mina öron är dock nya albumet främst en förlängning av föregångaren och den utökade variationen och progressionen ligger främst i detaljer, men också ibland - tyvärr - i viss slätstrukenhet. Det sistnämnda gäller särskilt de två balladerna "My Escape" och "Contradiction" som förvisso är snygga och välgjorda men tråkigt radiorockvänliga. Rockertonåringar och många "icke-metallers" kanske berörs av dylikt material men inte er 33-årige recensent. Däremot faller han pladask för de mer aggressiva explosionerna som "Encage", "Hellgate Worcester" och "Red Eyed Friend" som är perfekt uppvisning i vad sextetten gör bäst. Även övriga spår blommar av dynamik och känsla, vrede och melodi - lite synd bara att de är lite väl tillpoppade ibland.

Det står klart att SONIC SYDICATE har förmått skapa en värdig och stark platta i "Love and Other Disasters" och den ligger helt klart i nivå med "Only Inhuman" - men inte mer. Men med tanke på att deras stjärnstatus redan pekar rakt uppåt så är detta fullt tillräckligt för att framgångarna skall eskalera ytterligare.