Jorn - Lonely are the Brave (6)

Band: Jorn
Titel: Lonely are the Brave
År: 2008
Bolag: Frontiers Records

Arbetsnarkomanen Jörn Lande är tillbaka med en ny solorelease. "Lonely are the Brave" är norrmannens, beroende på hur man räknar, femte alt. sjunde studioalbum under namnet JORN. Som vanligt håller Landes sång absolut toppklass, men dessvärre håller inte låtmaterialet samma höga nivå.

Titellåten är ett klart hyggligt öppningsspår, men sedan är det i stort sett bara tunga "Soul of the Wind" som känns någorlunda intressant. Materialet i övrigt är inte på något sätt dåligt. Faktum är att "Lonely are the Brave" är den jämnaste av de tre "riktiga" JORN-skivor jag hört. Det är bara det att det råder brist på hits. De flesta låtar passerar förbi utan att göra några större avtryck. Variationen är väl inte heller den bästa. Det är genomgående midtempo som gäller, vilket blir lite tråkigt i längden, särskilt när de flesta låtar saknar en stark refräng. Ett par ösiga låtar och en skön ballad hade säkert gjort susen på detta alltför likriktade alster.

Som betyget antyder är "Lonely are the Brave", trots kritiken ovan, en ganska bra platta. Det är bara det att när man hört Jörn Lande sjunga på ett antal fantastiska album med MASTERPLAN och ALLEN/LANDE, så blir man lite frustrerad över att han har så svårt att få till det på samma sätt som soloartist. Det här är ännu en skiva som visar att starkt låtmaterial så gott som alltid är viktigare än ett klanderfritt framförande.