Pyramaze - Immortal (8)

Band: Pyramaze
Titel: Immortal
År: 2008
Bolag: Locomotive Records

Ett album vartannat år tycks vara melodin för danska PYRAMAZE. I så fall kommer vi att få höra svenske Urban Breed (BLOODBOUND, ex-TAD MOROSE) göra sin skivdebut med bandet 2010. Nu är vi dock inte riktigt där än. Det är ju 2008 års "Immortal" som ska avhandlas, men först tror jag det för alla oinvigda är bäst att reda ut cirkusen kring sångsysslan i PYRAMAZE. På de två första plattorna, "Melancholy Beast" (2004) och "Legend of the Bone Carver" (2006) sjöng amerikanske Lance King som i övrigt antagligen är mest känd som f.d. vokalist i BALANCE OF POWER. Eftersom King är en liten personlig favorit blev jag lite skeptisk när jag läste att han och PYRAMAZE gått skilda vägar. Nu var det emellertid ingen dålig ersättare som danskarna lyckades rekrytera. "Immortal" är nämligen forne ICED EARTH-sångaren Matt Barlows återkomst till metalscenen. Idag är dock Barlow tillbaka i ICED EARTH och ovan nämnde Breed ny frontman i PYRAMAZE. Rörigt"?

De två föregångarna till "Immortal" ligger mig båda varmt om hjärtat och därför var förväntningarna på detta alster tämligen höga. Med den grymme Matt Barlow bakom micken blev inte utsikterna för ett nytt kanonalbum sämre direkt. När nu "Immortal" snurrat sig varm i CD-spelaren är det heller inget snack om saken: PYRAMAZE har än en gång levererat.

Efter ett intro drar "Year of the Phoenix" igång med ett primalskrik från Matt Barlow. "I'm back!", liksom. Låten är eventuellt skivans starkaste spår och skulle kunna ha varit hämtad direkt från ICED EARTHs "Something Wicked This Way Comes" (1998). Medvetet eller inte, snyggt som fan är det. Den höga nivån bibehålls sedan i mäktiga "Ghost Light". "Touched by the Mara" och "A Beautiful Death" är också starka kort, men når inte riktigt samma höjder som de två inledande bestarna. Därefter drar PYRAMAZE ner på tempot i balladen "Legacy in a Rhyme". Läckert och Barlow glänser verkligen på detta spår. I topplåten "Caramon's Poem" är vi tillbaka i ICED EARTH-land, medan lätt folkmusikinfluerade "The Highland" bjuder på plattans kanske svulstigaste refräng. Om man bortser från ett ca 2 min långt outro är det riviga "Shadow of the Beast" som avslutar skivan. Även om den förmodligen hör till den sämre halvan bekräftar den vilken enormt hög lägstanivå detta solida album har.

Ska jag vara lite petig, så hade jag önskat några fler minnesvärda refränger. Det finns exempel på låtar som inte lyfter på det sätt man skulle vilja. I övrigt finns det inte mycket att klaga på. Produktionen, framförandet, melodislingorna, tempoväxlingarna, ja egentligen allt håller toppklass och det låter fantastiskt bra. Gillar du melodiös metal med progressiva inslag är, eller i alla fall borde, PYRAMAZE vara bandet för dig. I september släpper ICED EARTH sitt nya album, men min gissning är att "Immortal" är den bästa skivan Matt Barlow sjunger på i år.