Therion - Live Gothic (8)

Band: Therion
Titel: Live Gothic
År: 2008

Recensent: Sara Söderström

Att metal och klassisk musik är ett stabilt par visades redan 1969 när DEEP PURPLE intog anrika Albert Hall i London och tillsammans med the Royal Philharmonic Orchestra öste hårdrock över en vettskrämd (?) publik. Även METALLICA gjorde ett ambitiöst försök härom åren med sina S&M-konserter och tillhörande dubbelalbum, dessvärre utan att nå riktigt ända fram. Diverse olika band har ägnat sig åt att mixa distade gitarrer med klassiska instrument, gärna med en skvätt maffiga körer, men ingen har hittills gjort det med samma finess som THERION. Från att ha spelat relativt ordinär dödsmetall i början av nittiotalet har Christofer Johnssons megaprojekt växt med en ofattbar kraft till det musikvidunder det är idag. Att klämma in lite kvinnosång i brölet visade vägen och 1996 briserade konceptbomben i och med att "Theli" släpptes, en milstolpe i THERION-eran. Efter detta har stilen utvecklats och för varje skivsläpp har man siktat högre och vräkt på med än mer körer och instrument, även om en viss nedtrappning av både tempo och tyngd kan skönjas över tiden då dessa element delvis fått ge vika till förmån för mildare sång och melodier.

"Live Gothic" är en godbit i form av en dubbel-CD med tillhörande DVD som visar bandets gig i Warsawa under Gothic Kabbalah-turnén från förra året. Som liveplatta fungerar den alldeles utmärkt. Ljudet är tydligt och korrekt men någon enorm livekänsla infinner sig inte förrän publikfavoriten "To Mega Therion" brakar loss. Men visst, det är ingen tvekan om att det rör sig om konsertmaterial. Publikjubel, trumsolo, mellansnack och ett och annat oväntat primalskrik gör sitt till, även om den största skillnaden kommer av de nygamla förvärven på musikersidan. Musiken har lyfts till en ny dimension med Mats Léven och Snowy Shaw på sång, som gör att de äldre låtarna vitaliseras med ny kraft och energi och återföds i THERION-soundet á la sent 2000-tal. Manskörerna har ersatts av rocksång och tidigare ensamma kvinnostämmor har fått manligt sällskap. THERION live blir aldrig tråkigt.

Ungefär hälften av låtarna kommer från senaste tillgången "Gothic Kabbalah" (2007) och dubbelpacken "Lemuria/Sirius B" (2004), resten är utspritt från tidigare alster men riktigt gamla klassiker som "The Beauty in Black" eller "Wings of the Hydra" lyser oväntat med sin frånvaro. Å andra sidan kan man glädja sig åt Mordormörka "Wine of Aluqah" som tillhör de verkliga bedrifterna med sin slående dynamik och fenomenala vansinneskörer. Låtarna från forntidsflörten "Secret of the Runes" står sig också bra och det känns både ovanligt och uppiggande att höra vokalisterna vråla på svenska mitt upp i alltihopa. Uppåttjacket och MANOWAR-covern "Thor (the Powerhead)" avslutar ljudfesten och trots att endorfinerna dansar saknar man ändå Ralph Sheepers (vars stämma hörs i bland annat PRIMAL FEAR och tidigare GAMMA RAY) som satte ribban skyhögt på denna dänga under gästspelet på "Crowning of Atlantis" (1999).

THERION visar prov på en sällan skådad känsla för musikens innersta väsen. Hur toner, riff och takt skall vara sammanfogade, fastän karaktären skiftar betänkligt hos exempelvis en trombon eller pumpande elgura. Trots enorma kontraster flyter ljudströmmen på utan synliga skarvar. Däri ligger storheten. Även om line-upen på "Live Gothic" numera är splittrad hoppas jag att kreativitetspaketet Johnsson inte tappar geisten utan fortsätter att skapa nya musikaliska mästerverk, ty en framtid utan THERION är att gå ett fattigare liv till mötes.