Grave - Dominion VIII (9)

Band: Grave
Titel: Dominion VIII
År: 2008
Bolag: Regain

Jag har inte som så många av mina vänner och bekanta varit så imponerad av GRAVEs återkomst till metalscenen. Med tanke på det arv bandet lämnade efter sig (kanske mest på grund av den minst sagt fantastiska "Soulless"-plattan från 1994) när de kastade in handduken för cirka tio år sedan, så var "Back From the Grave" från 2003 enligt undertecknad ett dussinverk. Inte heller bangade jag sönder (den på den tiden ack så välväxande) luggen till uppföljarna "Fiendish Regression" eller "As Rapture Comes". Däremot har jag alltid haft full respekt för snubbarna för att de envist fortsatt att göra det de älskar - pungsparks döds som inte ber om ursäkt för sig. Att se GRAVE live har heller inte varit helt kattpiss.Men då händer det oförutsedda. I brevinkastet faller "Dominion VIII".

Ni vet känslan av att höra något heltgjutet, något äkta, något riktigt jävla bra? Så där så man får gåshud? Exakt den känslan fick jag när "A World in Darkness", som lustigt nog är öppningsspåret på "Dominion VIII", blev min bekantskap. När sedan "Fallen (Angel Son)" följer upp detta fantastiska spår och visar sig vara bland de bättre låtarna GRAVE någonsin gjort - så kan känslan endast liknas vid extas. GRAVE is fucking back. Gotlänningarna lyckas den här gången köra äkta oldschool-döds, utan att plagiera sig själva eller gneom att försöka för mycket. Detta är äkta och spontant. Kanske beror det på den grymma produktionen som i det här fallet bygger på en söndersparkad trig-modul och feta gitarrer. Kanske har de chattat med DISMEMBER på MSN och kommit fram till att trummor är ballare än kastanjettminnande baskaggar och odynamiska hinkar.

Och den blodiga resan förblir blodig genom de nio, hårt manglande spåren. Det är alltid svårt att förutse hur en skiva kommer att stå sig mot tidens tand, men för min del har jag svårt att se hur någon death metal-freak med en gnutta självrespekt kommer att kalla denna skiva något annat än klassiker om tjugo vårar. Självfallet kommer den inte ha samma inverkan på kompanjonerna i scenen som "Into the Grave" eller förutnämnda "Soulless" en gång hade, men "Dominion VIII" är oavsett en av årets fetaste och blodigaste biffar. Tror ni mig inte? Lyssna då på "Sinners Lust" så förstår ni vad jag menar.