H.E.A.T - Heat (8)

Band: H.E.A.T
Titel: Heat
År: 2008
Bolag: Stormvox

Recensent: Neven Trosic

Hoppades du på att EUROPEs återförening häromåret skulle ramas in av en comebackplatta i ren "Out of This World"-stil? Blev du sedan möjligen besviken på den i mångt och mycket "nutida" ljudande "Start from the Dark"? Cementerades missnöjet ytterligare med uppföljaren "Secret Society"? Lugn, bara lugn. En ny generation söner från Upplands Väsby är nu på stark frammarsch med alla de bästa ingredienserna av den mjukare och fluffigare sidan av 80-talet. Det handlar givetvis om medryckande refränger, ljuvliga keyboardmattor, starka musikerinsatser och givetvis fantastiska melodier i drivor. Du som är såld på hårdrock/AOR enligt denna beskrivning kan lika gärna sluta läsa här och gå över till att direkt införskaffa en av årets absolut starkaste plattor så här långt. Men fortsätt för all del gärna att läsa här en stund till.

Som uppvärmare till välmeriterade akter som TOTO och HARDCORE SUPERSTAR har dessa grabbar byggt upp ett rykte om sig som en gedigen liveakt och erfarenheten från scenen kan mycket väl ha bidragit till att göra bandets debut så komplett välljudande som den nu råkar vara. En annan faktor till den utsökta helheten är att H.E.A.T under Peter Stormares och hans skivbolag Stormvoxs vingar har fått möjligheten att klä materialet i en luftig och varm produktion som normalt inte brukar förknippas med förstlingsverk. Att alstret sedan råkar vara inspelat 2008 och inte 1988 är rentav ännu ett plus; forna tiders ibland väl stela och plastiga ljudbild möts man inte av här. Det låter 80-tal men samtidigt mer än bara det, så att säga.

Då ingen av skivans tolv låtar hamnar under betyget VG känns det lite överflödigt att ta upp höjdpunkter, men jag kan inte låta bli att nämna favoriterna "Late Night Lady", "Straight for Your Heart", "Never Let Go" och "Feel It Again" som samtliga är givna representanter för verkets imponerande kaliber. Jag känner mig i skrivande stund till och med lite frestad av att höja betyget ett snäpp till men låter det i slutändan stanna vid en väldigt stark åtta med möjlighet till befordran längre fram.

Är man som lyssnare ute efter originalitet får man vända sig år ett annat håll. Det faller mig emellertid inte in att gnälla när jag får denna blandning av EUROPE (Kenny Leckremo låter stundvis ruskigt lik Joey Tempest) och BON JOVI när de var som allra bäst. H.E.A.T förtjänar alla framgångar de kan tänkas få i framtiden, hur stora dessa blir beror givetvis på skivköparna och konsertbesökarna. Det är således bara att hoppas att så många som möjligt drar sitt strå till stacken och hjälper till att lyfta fram det som mycket väl kan innebära startskottet för en hel genres renässans.