Candlemass - King of the Grey Islands (8)

Band: Candlemass
Titel: King of the Grey Islands
År: 2007

Recensent: Anders Jacobsson

SOLITUDE AETURNUS bildades i det s.k. Land of the Free 1987 och genom åren har bandet förmodligen blivit lika framgångsfullt som CANDLEMASS här i Europa. Klassiska plattor som "Through the Darkest Hour" (1994) har snurrat flitigt i CD-spelaren under många gångna vinterhalvår. Det är, enligt mig, helt klart en av USA:s viktigaste skivsläpp inom genren. Sångaren Robert Lowe har alltid lyckats förmedla uppriktig känsla med sin fantastiska pipa, och att en sådan gedigen kollaboration skulle uppstå mellan dessa två kontinenters mest prominenta doomband hade nog inte många räknat med, men efter smärre eftertanke känns det bara helt logiskt och rätt.

CANDLEMASS' färska alster "King of the Grey Islands" har varit inspelad något år, men den forne frontfiguren och sångaren Messiah Marcolin visade sig omedgörlig, så bandet tröttnade slutligen efter åratal av hattande och bestämde sig för att byta ut en jätte mot en annan. Och det blev minsann inte illa pinkat för vilket praktfullt jobb Robert Lowe gör! Refrängen i "Of Stars and Smoke" kan vara det mest snygga och klädsamma jag hört i år. "Devil Seed" är ett annat litet mästerligt maliciöst spår som klart tillhör de bättre. Denna åtrådda utgåva avslutas med en annan av alstrets bästa låtar, nämligen "Embracing the Styx"; en snygg atmosfärisk och korpsvart dödsdans med Karon själv.
Hela plattan är ett dunkelt stycke i ohelig och irreligiös fördömelse med en tyngd och en produktion som är helt och hållet klanderfri. Dock så tycker jag, med tanke på bl.a. Lowes intervention, att det känns mer som en äldre SOLITUDE AETURNUS-platta med KRUX-vibbar än en utgåva med CANDLEMASS. Det är såklart inget som påverkar mig negativt, för här har vi ett samarbete mellan Sverige och USA som var ett vinnande koncept redan från början och "King of the Grey Islands" är det klara beviset. Detta är inget mindre än en utomordentlig doomplatta som redan blivit en klassiker.