Pain of Salvation - Scarsick (8)

Band: Pain of Salvation
Titel: Scarsick
År: 2007
Bolag: InsideOut

Recensent: Anders Jacobsson

Eskilstunabandets nya starkt samhällskritiska opus är minsann ingen lättviktare, men det var det nog ingen som hade räknat med heller. Bandet har levererat progressiv rock och metal med alla tänkbara influenser man med gediget hantverk vävt ihop, sen man debuterade med "Entropia" 1997. Nu firar man alltså 10 år på skivmarknaden och man gör det med att överraska storartat. Denna häpnad har inget att göra med att plattan skulle vara oväntat bra, för PAIN OF SALVATION har sedan länge bevisat att de inte har några problem med att skriva utmärkt musik (fast ärligen så tycker jag att förra plattan "Be" var en riktigt lam historia), men här slogs jag av häpnaden att jag inte alls kunde abstrahera musiken. Jag såg även ganska tidigt hur folk lät sig provoceras av den tygellösa frigjordhet som präglar "Scarsick". Man är faktiskt inte speciellt blygsam i sitt uttryck, och "Scarsick" må tillhöra den progressiva skolan (oavsett vad bandet säger), men att i all ärlighet kunna förtydliga kompositionen är näst intill ogörligt.

Förutom det obligatoriska så hämtas influenser, i sitt metodiska virrvarr, från tidiga crossover-band som CLAWFINGER och t.o.m. 70-talsdiscogudarna BEE GEES" och man har även fläktat med musikalen West Side Story i den catchiga låten "America". Influenserna är otaliga men skivan genomsyras ändå av den röda tråd som följt PAIN OF SALVATION sedan debuten.Skivans uttryckssätt uppträder ofta med glimten i ögat (som "Disco Queen"), men genomsyras helt utifrån en gravallvarlig konception. Vi får en lektion i hur vår moderna USA-kultur inverkar på vårt leverne, där vi människor omedvetet tjänstgör som kugghjul i ett stort maskineri som sakta men säkert rullar mot Helvetet. På vägen dit så matas vi med lögner som får oss att konsumera gifter vi i ren blindhet gladligen pröjsar för. Här handlar det minsann om politisk korrekt-och-medvetenhet, men trots insiktsfull föreläsning så känns det lite som det blir för mycket propaganda. Vissa lyriska formuleringar känns tafatta och företer sig lite larviga men avsikten går aldrig förlorad även om det blir fånigt ibland. PAIN OF SALVATION har följaktligen lyckats föra fram sitt budskap; ett nyttigt sådant, men som rent musikaliskt är allt annat än kalorisnålt.

För att sammanfatta så är "Scarsick" en alldeles förträfflig skiva med en så välskriven och snygg konstruktion att man ibland saknar den smuts Daniel Gildenlöw klargör i sin lyrik. Låtarna är dock slående; fulla med känsla och effektivitet. Spår som den oerhört snygga "Kingdom of Loss" bör inte lämna någon oberörd. "Flame to the Moth" och framför allt den avslutande "Enter Rain" är mäktiga låtar som helt klart är bevis på bandets storhet.
Skivan ligger verkligen i tiden och bör inte gäcka den lärde. Och för alla noviser så vill jag bara påpeka; er expedition har just börjat.