Falconer - Northwind (8)

Band: Falconer
Titel: Northwind
Bolag: Metal Blade

Magin är tillbaka i musiken och mystiken tillbaka i lyriken. Ja, "Northwind" är en storartad comeback efter de kritiserade albumen "Sceptre of Deception" (2003) och "Grime vs. Grandeur" (2005). Förvisso tyckte jag väl att kritiken var lite väl hård men jag kan till viss del också förstå den. FALCONER förknippas ju främst med sin folk- och medeltidsinspirerade power metal från de fullstädigt mästerliga albumen "Falconer" (2001) och "Chapters from a Vale Forlorn" (2002). Men minst lika viktig för bandets profil har den skolade vokalisten Mattias Blad varit. När Blad så valde att lämna bandet passade även gruppens hjärna, Stefan Weinerhall, på att föra FALCONER vidare musikaliskt. Sakta men säkert övergavs den "gamla" stilen för ett mer ordinärt metalsound. Något som inte sågs med blida ögon av fansen. Men så i år kom nyheten alla hoppats på men inte vågat tro skulle besannas; att Blad återinträtt som vokalist och Weinerhall insett att stilen från de två första albumen är vad som definierar FALCONERs unikum. Och därmed är cirkeln sluten och vi är tillbaka vid denna recensions begynnelse " "Magin är tillbaka i musiken och mystiken tillbaka i lyriken".

Det är en ivrig undertecknad som just fått händerna på den ursnygga digi-förpackningen av "Northwind" innehållandes - förutom huvudalbumet - en tio minuter lång bonusplatta med tolkningar av fyra trad. visor ("Kristallen den fina", Ridom ridom", "Liten vätte" och "Vårvindar friska"). Det är med andra ord väl värt att skaffa förstautgåvan av skivan. När så (huvud)albumet åkt in i CD-spelaren börjar nordanvinden ljuda och strax därefter likaså Blads stämma i titelspårets lugna och vackra inledning. Rysningar! Snart brakar det dock loss i expressfart med massor av dubbeltramp, läckra gitarrer och en refräng att döda för. Jag fattar direkt att FALCONER är tillbaka i gammal god form. Efter den grymma öppningsserenaden rullas en imponerande repertoar upp som avslutas med instrumentalstycket "Black Tarn" en knapp timme senare. Under resans gång har jag blivit konfronterad med ytterst få svaga spår. Istället är det förstklassiga nummer som dominerar såsom exempelvis ultrakvicka "Spirit of the Hawk", valsaktiga "Waltz with the Dead", snygga kavalkaden "Fairyland Fanfare", svenskspråkiga "Himmel så trind", refrängstarka "Home of the Knave" och inte minst sagolika och gripande balladen "Long Gone By".

Falkenerarnas tonkonst smeker och sveper likt en konstnärs penseldrag över målarduken och skapar en känsla och bild av nordisk natur, svunna tider och kittlande mystik. "Northwind" är ett ypperligt album som förvisso inte når riktigt upp till de tvenne förstlingsverken men ändock är riktigt stark. FALCONER hör enligt mig till ett av Sveriges mest respektingivande band och med nya albumet befäster de den positionen. Nu har jag bara en önskan kvar och det är att Weinerhall och trummisen Karsten Larsson skakar liv i det gamla vikingablack metal bandet MITHOTYN.