Wolf - The Black Flame (9)

Band: Wolf
Titel: The Black Flame
Bolag: Century Media

Recensent: Magnus Gustafsson

För det första: Frågan är om inte "The Bite" är årets låt. Bättre metall har inte stöpts i det här landet år 2006 och jag betvivlar att någon kommer att toppa den. Den har egentligen allt man behöver i en hårdrockslåt: galopperande gitarrer samt Halfordskrik i refrängen som dessutom är extremt allsångsvänlig. Jag skulle kunna basera betyget enbart på detta stycke musik. Men det räcker naturligtvis inte.

För det andra: Jag kan konstatera att det tar ett par skivor för ett band att hitta balansen. De tidigare plattorna med WOLF har burit alltför många övertydliga referenser till bandets inspirationskällor som IRON MAIDEN och MERCYFUL FATE. Men på detta släpp så är det inte så längre. Visst hörs referenserna men bandet har gjort någonting helt eget denna gång.

För det tredje: Allting stämmer på "The Black Flame" för WOLF. Låtmaterialet är urstarkt, produktionen är hur bra som helst och de vokala och instrumentala insatserna är av högsta klass. Det är egentligen bara att tacka och bocka när man som recensent och hårdrocksälskare får en sådan här platta i sin stereo. Om trötta HAMMERFALL hade hoppats på att få regera ohotade på metaltronen 2006 så hoppas de på alldeles för mycket. Frågan är om det inte är frågan om ett tronskifte nu och att det blir hårdrockskolossen från Göteborg som riskerar att bli halshuggen på torget efter stadskuppen. Och det är WOLF som kommer att hålla i yxan"