Eostenem - I Scream, You Suffer...

Band: Eostenem
Titel: I Scream, You Suffer...
Bolag: Blackend
Betyg: 4/10

Recensent: Jonn Jeppsson

Jag vet inte om du har funderat på det, eller om du tycker jag är helt ute och cyklar, men är inte alla europeiska länder söder om Alperna hopplöst usla på att leverera riktigt bra metal? Är det klimatet? Kanske har värmen stigit portugiser och greker åt huvudet så pass att såsigheter som ROTTING CHRIST och MOONSPELL är det bästa de kan prestera. Men nä, det är lika varmt i Sydamerika, som härbärgerar en massa krossande bra musik. Är det vinkonsumtionen? Kanske ägnar sig fransmännen för mycket åt att vårda sin skrumplever i stället för att fila på bra låtar i replokalen. fast nej, Finland har säkerligen en mer försupen befolkning, och därifrån kommer det en hel del skarp metal.

Hur som helst - enmansprojektet EOSTENEM kommer från Frankrike och är inte mycket att hänga i granen. Ambitionen är att smälta samman death, black och industri till någon slags modern mörkerhybrid, ungefär som MYRKSKOG, DÖDHEIMSGARD och en hel drös andra norrbaggar har gjort i många år med varierande framgång.

Problemet är att upphovsmannen Christopher Georges inte skulle känna igen en schysst låt om den så bet honom i örat. I sina sämsta stunder låter det som om han pusslar ihop riff och trumkomp helt på måfå och låter en mjuk keyboard puttra lite försiktigt i bakgrunden. Då känns "I scream..." bara mekanisk och jobbig. Och den rena sången borde herr Georges bara ägna sig åt som ett sidoprojekt i duschen.

Ljuspunkter finns dock, även om de är få och kortvariga. När det inte tricksas för mycket med olika riff och meckiga trummor (signerade SCARVEs Dirk Verbeuren) uppstår ett rakt, elakt black metal-ös som ger mersmak. De hotfulla stråkarna i "1002 A.D." skulle ha gjort sig fint på FRONT LINE ASSEMBLYs "Civilization" och det är rätt festligt att höra black metal-kraxande på franska i "Ej sius sruellia'd" (vänd på orden och det betyder "jag är för övrigt", om min gymnasiefranska inte ljuger).

Bäst av allt är att killen är en fena på robotröster. Sådana har jag älskat sedan jag började lyssna på syntpop i tolvårsåldern och jag blir lika oförfalskat lycklig varje gång dessa halvtöntiga - tanken är nog att de här ska låta futuristiskt grymma - stämmor börjar mumla om död och undergång.

Så, visst gör EOSTENEM ett gott försök, men faktum kvarstår: det produceras fortfarande ingen riktigt bra metal söder om Alperna.