Entombed - Inferno

Band: Entombed
Titel: Inferno
Bolag: Music for nations

Recensent: Joakim Roos

Sveriges största och viktigaste band genom tiderna (inom den hårdare hårdrocken vill säga) är tillbaka med sin åttonde studioskiva. Och som vanligt finns ingen större risk att någon ska bli besviken. Efter 1998 års experiment Same Difference har Entombed gjort det man kan bäst: tung och skitig death 'n roll. Inferno är producerad av Firesides Pelle Gunnerfeldt och bjuder på en betydligt slamrigare och skitigare ljudbild än förra plattan Morning Star. Rent ljudmässigt påminner Inferno mycket om både DCLXVI - To ride, shoot straight and speak the truth och Uprising. Ja, låtmässigt påminner den faktiskt väldigt mycket om Uprising. För att tjata vidare om hur den låter: som en blandning mellan Left Hand Path och Uprising. Så, nu har ni en god bild av hur Inferno låter. Är det något man ska klaga på så är det kanske just bristen på nyskapande. Nästan alla Entombed-plattor har haft något nytt att komma med. Left Hand Path och Clandestine definierade i princip hela death metal-soundet. Wolverine Blues visade upp en rockigare och mer punkig sida av bandet. To ride, shoot straight and speak the truth tog det hela ett steg längre. Same Difference lät inte som något annat Entombed gjort innan. Uprising var en tillbakagång till rötterna. Morning Star bjöd på de snabbaste låtar Entombed presterat på nära tio år. Men Inferno har i princip inga nyheter att bjuda på. Däremot serveras som vanligt förstklassig metal. Tempot har sänkts något jämfört med Morning Star, men även här finns ett par snabba stänkare. Flexing Muscles innehåller dessutom ett par riktigt klassiska riff som lika gärna kunde ha varit hämtade från Left Hand Path. Och avslutande Night For Day är något av det mörkaste och mest hotfulla Entombed skrivit i sina dagar. Ja, självklart finns här mer godis. Inferno må sakna nyheter, däremot är det en mycket jämn och stark platta som mycket väl försvarar sin plats i Entombeds mycket imponerande repertoar. Har du minsta lilla intresse för bra metal är Inferno ett måste.