Dreamland - Future's Calling (8)

Band: Dreamland
Titel: Future's Calling
Bolag: Dockyard 1

"Future's Calling" är DREAMLANDs debutplatta. Bandet hör hemma i Göteborg och det är inte bara hemvisten som är gemensam med HAMMERFALL. Joacim Cans har hjälpt till med inspelningen och står för backing vocals och soundet påminner inte så lite om Cans eget band. Originalitetsfaktorn är så gott som lika med noll, men i det här fallet spelar det inte så stor roll. Det här är helt enkelt riktigt jävla bra.

DREAMLAND rör sig oftast i gränslandet mellan power metal och melodiös hårdrock, men det finns även en del tunga riff som osar heavy metal och som jag var inne på ovan är HAMMERFALL en utmärkt referens. Efter de första varven känns "Future's Calling" som en typisk sjua, dvs klart över genomsnittet, men ändå ingen toppskiva. Den har dock växt för varje genomlyssning och nu känns det elakt att bara sätta en sjua. Det finns inte så mycket att klaga på förutom att det inte är något eget då. Produktionen är klockren, sångaren Joacim Lundberg är riktigt bra och framför allt så har DREAMLAND låtar som inte går av för hackor. Härligt lättlyssnade låtar med genomgående starka refränger och många sköna riff, melodislingor och solon. Jag gillar alla låtar oavsett om det går snabbt som i "A New Way", är tungt midtempo som i titelspåret eller om det är lugnt och vackert som i balladen "Fade Away". Det är svårt att välja favoritlåt när hela skivan håller hög klass, men det är klart att avslutande "A New Dimension" måste nämnas i detta sammanhang.

"Future's Calling" är en skiva som rekommenderas till alla som gillar lättlyssnad och melodisk metall och för dig som söker efter band i stil med HAMMERFALL är det verkligen inget att tveka på. Upptäck!