Non Human Level - Non Human Level (9)

Artist: Non Human Level
Titel: Non Human Level
Bolag: Listenable Records

DARKANE-gitarristen Christofer Malmströms soloprojekt är nu ett faktum. Tillsammans med musikaliska demoner som Gustaf Hielm (MESHUGGAH), Ryan Van Poederooyen (DEVIN TOWNSEND BAND) och Peter Wildoer (DARKANE) har han här satt sina icke-DARKANE-passande riff till vax och med dessa fått ihop en sjuhelvetes platta. Personligen har jag aldrig varit en DARKANE-soldat så det är med stor förvåning blandat med förtjusning som jag inser vilken jävla spännande platta det här är. Det är svensk dödsthrash som vi är vana vid att höra, men NON HUMAN LEVEL skiljer sig markant från de andra 2000 skivorna i genren som släpptes förra veckan.

Detta självbetitlade debutalster har en proggressiv ådra som ständigt är närvarande i det melodiska renset, och som gör skivan intressant och oförutsägbar.
När öppningsspåret "Divine Creation of Void" drar igång blir jag inte direkt golvad, men jag inser att potentialen finns där. Det drar igång i klassiskt GBG-manér och jag är måttligt road, men här och var börjar jag skönja influenser från såväl DEATH som DEVIN TOWNSEND BAND (inte helt oväntat kanske). Det något udda valet att sätta Peter Wildoer, som vanligtvis lirar trummor i DARKANE bakom mikrofonen känns inte alls konstigt med tanke på vad han faktiskt kan prestera. Det, kombinerat med Christofers mycket snygga och välspelade gitarrarbete kombinerat med Ryans smakfulla trumspel gör den här plattan till en njutning för oss som är svaga för bra metal.