Saffire - For the Greater Good (9)

Band: Saffire
Titel: For the Greater Good
Bolag: AOR Heaven

För två år sedan tokhyllade jag SAFFIREs genomstarka debut "From Ashes to Fire" och gav skivan en stark åtta i betyg. Framförallt så höjde jag vokalisten Tobias Jansson (även EVIL MASQUERADE) till skyarna och jag måste börja med att göra detsamma även denna gång! Sicken jäkla pipa karln har! Mellan varven märker jag att jag nästan tappar fokus på musiken då Janssons kraftfulla stämma dominerar fullständigt. Därmed inte sagt att musiken håller lägre nivå. Quite the contrary! I en rättvis värld skulle SAFFIRE redan spela på de stora scenerna. Frågan om vilka band som ska kunna ta över när giganter som IRON MAIDEN och METALLICA till slut lägger ner är ständigt aktuell och jag menar här och nu att SAFFIRE skulle kunna vara en kandidat. Nu förstår jag lika väl som alla andra att musikbranschen ser annorlunda ut än på sjuttio- och åttiotalen och troligast är att megabandens era har nått sitt ounvdikliga slut, vilket är djupt beklagligt.

Jag säger inte rakt ut att "For the Greater Good" är en "Powerslave" eller "Master of Puppets" för tjugohundratalet, men det är en genomstark melodisk hårdrocksskiva som borde tilltala precis alla som överhuvudtaget tycker om hårdrock. Annat vore vansinne. Men då gäller att folk släpper sargen och inser att det har släppts bra musik även efter 1989. Det som talar emot SAFFIRE mest är väl egentligen att de inte kommer med något helt nytt och omdanande. Idag är det nästan stört omöjligt att skapa något som är helt eget och tidigare ohört, i alla fall om man ska lira hårdrock som den ska låta och inte spåra ur i elektronisk eller progressiv galenskap. SAFFIRE har sina rötter i ett skönt sjuttiotals sväng och pumpande melodisk hårdrock ala 80-tal. Tänk RAINBOW/DIO-stuket med grymma melodier, überstark sång och en musikalisk lekfullhet som smittar av sig på lyssnaren. Anrättningen kryddar de sen med en småproggig nerv och resultatet smakar mumma! Det räcker så.

Mer behöver inte sägas. Gillar du hårdrock så älskar du "For the Greater Good". Punkt slut.