Sideburn - Evil or Divine (7)

Band: Sideburn
Titel: Evil or Divine
Bolag: Transubstans

Att en specifik genres popularitet går i vågor är vi alla medvetna om. Att nya genrer uppstår likaså. Oavsett popularitet så består dock dessa genrer och vid vilken given tidpunkt som helst finns en grupp fans som älskar och avgudar just DET soundet. Ett sound som definitvt aldrig gått i graven är det som Toni Iommi och hans mörklädda manskap mejslade ut för snart fem decennier sedan. Ett där blytunga riff och svängigt komp utgör kärnan. Svenska SIDEBURN är ett av alla tusentals band som sedan dess förvaltat britternas arv och de gör det också med övertygelse!

Personligen har det tagit mig fram till nu att verkligen fastna för bandets musik. Jag är inget större fan av det som brukar kallas "stoner" och har alltid tyckt att SIDEBURN varit för "fuzziga" och flummiga för min smak. I och med deras fjärde platta, "IV Monument" (2012), tyckte jag dock att bandet till slut hittade rätt med ett mer "streamlinat" sound ala SABBATHs "Heaven and Hell". Rakare blev bättre, helt enkelt. Nya "Evil or Divine", blotta namnet skvallrar om skön DIO-feeling, fortsätter på samma spår och får således bägge tummarna upp av mig direkt. Dessutom har låtskrivandet finslipats ytterligare ett steg, vilket i mitt tycke ger SIDEBURN deras i särklass starkaste platta i karriären. En skiva som dyker upp i huvudet när jag lyssnar är CANDLEMASS eminenta "Chapter IV". SPIRITUAL BEGGARS är en annan relevant referens.

Sammanfattningsvis. Gillar du klassisk hårdrock/heavy metal med en stor dos SABBATH/DIO i botten så lär du gå igång på SIDEBURN.