Powerwolf - Blessed & Possessed (8)

Band: Powerwolf
Titel: Blessed & Possessed
Bolag: Napalm Records

POWERWOLF har haft en tydlig inriktning sedan dag ett och har med åren byggt ett starkt och profilerat varumärke. Det visuella, det musikaliska och lyriken sammanvävt till en gedigen helhet, genomtänkt in i minsta detalj. De förpackar och integrerar temamässigt religiös symbolism och utövande (främst kopplat till katolicismen), korståg, blasfemi, (var)ulvar, hyllningar till metal och lite därtill på ett briljant sätt, grundat på giftig humor och tilltalande mörker. Ett för hårdrockaren attraktivt koncept, en genomgående snygg estetik och inte minst välskriven och effektiv musik med egen ton, har garanterat tyskarnas framgångssaga och färska ”Blessed & Possessed” är ett säkert spelat kort för fortsatt succé.

Kvalitetsmässigt är det klanderfritt och den musikaliska inriktningen samt produktionen är mer eller mindre identisk med den på skivans närmaste storebröder ”Blood of the Saints” (2011) och ”Preachers of the Night” (2013). Utmed resan genom de elva spåren får man både en och två déjà vu-upplevelser från tidigare skapelser. När formulan för komponerandet är så snarlikt, finns det då ingen risk för att denna upprepning ligger dem i fatet? Svaret på den frågan är ännu så länge nej enligt mig. Greywolf-bröderna, Falk Maria Schlegel, Attila Dorn och Roel van Helden åstadkommer helt enkelt för bra låtar för det. Det går hem. Man bugar inför POWERWOLFs utsökta power metal-gospel likt en troende okritiskt inför sin gud. Men någon form av subtil musikalisk förnyelse skulle göra gruppen gott till nästa släpp. Det har skett tidigare vilket finsmakarna säkert är medvetna om. Lyssna främst på debutalbumet ”Return in Bloodred” (2005) och efterföljande ”Lupus Dei” (2007) vilka i grunden är traditionell midtempo-baserad heavy metal/hårdrock till skillnad från dagens dubbeltrampande power metal. Genom hela karriären återfinns dock alltid det sakrala och teatraliska uttrycket, de mäktiga orgeltonerna, militäriska marschrytmer, minnesvärda verser, allsångsrefränger och ja… kort och gott förmågan att skapa hit-inriktade låtar. På ”Blessed & Possessed” bjuds vi på hymner som de hårt piskade fartvidundren ”Dead Until Dark” och ”Christ & Combat”, SABATON-pampiga ”Army of the Night” (perfekt för hårdrockarens workout-pass), melodiska örhänget ”Armata Strigoi” och mäktiga ”Higher Than Heaven”. Som POWERWOLF-seden bjuder så avrundas plattan med ett mer episkt och orkestralt orienterat stycke, denna gång titulerad ”Let There Be Night” och är lika utsökt som ett fint årgångsvin. Speltiden visar drygt sju minuter men de som känner till bandets röda linje vet att två, tre minuter av sista spåret på varje release alltid är allokerat till ljuden från ett olycksbådande tordön-oväder där vargyl och kyrkklockor hörs i fjärran. När sista mullret bleknat bort från nya opuset lämnas du med en vilja att blåsa på det igen samt en gnagande känsla av att till nästa profana evangelium måste kvintetten ta nästa steg i sitt musikaliska utövande för att upprätthålla ditt intresse.