Vattnet Viskar - Settler (4)

Band: Vattnet Viskar
Titel: Settler
Bolag: Century Media
Betyg: 4/10

Recensent: Henric Ivarsson

Vad vill VATTNET VISKAR? Vad är det för känslor dom vill förmedla med sitt album? Det är väldigt mycket väsen för ingenting och när deras fjäderlätta melodier ackompanjeras av grind och growl blir summan av kardemumman noll och som lyssnare sitter man där tomhänt och apatisk. Jag hoppas och tror att det inte är målet för dessa jänkare, så vad vill VATTNET VISKAR? Egentligen?

”Settler” lyckas med bedriften att vara både spretig och enformig på samma gång. Det blandas slingblack från -96 med melodier som i en annan skrud skulle platsat på valfri indiepopskiva,  CULT OF LUNA-vemod med riff från MASTODONs soptunna. Det är stundtals stökig doom med tjutande rundgång och vi får inte glömma den pompösa vikingadoftande ”Impact” de petat in i mitten av skivan. Som grädde på moset så är, av någon outgrundlig anledning, sången distad. Hela tiden. Milda makter så matt jag blir. Även om framförandet inte är något att klaga på så är det mer än vad bandet klarar av att hålla ihop.

Förutom en ganska irriterande produktion så är just deras försök till black metal det som främst drar ned helheten. Med några få undantag så saknas det bett, råhet och nerv. De såsiga, mesiga och monotona melodierna framkallar kramp i gallblåsan. För att ett riff som består av tre toner utdragna i en evighet ska bli bra så krävs det mer av en orkester än vad VATTNET VISKAR levererar. Tyvärr gillar manskapet starkt det här tilltaget då det används flitigt och med så små skillnader i tonval att enbart medlemmarna i bandet vet i vilken låt det hör hemma.

När musikanterna, som av misstag, ramlar över ett parti som faktiskt är bra så finner jag mig själv stampa takten och det blir stundtals riktigt fräsigt. Det är när bandet drar ner på tempot som de här små guldkornen kan hittas. Tyvärr är de alldeles för få och för långt mellan dem. Allra bäst är riffet vid ca 2:45 i titelspåret medan låten ”Yearn” helt klart är det vassaste spåret på albumet. Nja, det här var väl ingen höjdare.