Titel: Stormblåst

Recensent: Peter Gustavsson

Det ska klarläggas ett par saker innan den här recensionen kan genomföras, för att slippa eventuella missförstånd.
1: Senaste gången "Stormblåst" gick i undertecknads stereo var nån gång när Sundsvall brann...
2: Av princip är undertecknad emot nyinspelningar av redan fungerande plattor.

Nu börjar vi.
När DIMMU BORGIR först dök upp med fullängdarna "For all tid" och "Stormblåst" under mitten av 90-talet drogs en lättnadens suck i många norska stugor. DIMMU BORGIR var, blev och är black metals motsvarighet på light-produkter. Lite black metal för gemene man. Men missförstå mig rätt nu... Jag gillade själv just "Stormblåst" när den dök upp och har följt bandets utveckling med stigande intresse från "For all tid" fram till den "något" mer storslagna "Death Cult Armageddon".

Nyinspelningen av "Stormblåst" påminner mer om efterföljande "Enthrone, Darkness, Triumphant" än den egentliga releasen där i all ärlighet produktionen var något "pannkaka". Men ändå har den en viss charm. Låtar som "Dødsferd", "Da Den Kristne Satte Livet Til" och "Når Sjelen Hentes Til Helvete" hade dock mått bättre utan den upputsning de har utsatts för. Vissa saker är helt enkelt bättre att låta bero. För vem skulle egentligen vilja höra gamla klassiker som "Holy Diver", "Paranoid" eller "Smoke on the Water" med en nyputsad mastodontproduktion?
Samma gäller DIMMU BORGIR. "Stormblåst" borde fått vara ifred, men trots det tilldelas det här ett godkänt betyg. Det är ju trots allt en godkänd skiva. Men principerna, barn... principerna kan inte rubbas.