Hardcore Superstar - HCSS (4)

Band: Hardcore Superstar
Titel: HCSS
Bolag: Gain
Betyg: 4/10

Recensent: Johan Engström

Jag förstår ingenting. 2005 släppte HARDCORE SUPERSTAR sitt självbetitlade album. Ett album som innebar att bandet tog ett steg från sitt lite punkrockiga sound till ett mer metalinriktat sådant. Denna förändring gav dem sitt ordentliga genombrott och deras kombination av thrash metal och sleaze har hyllats och uppskattats av många, inklusive undertecknad. På nya albumet ”HCSS” tar bandet nu ett antal steg tillbaka mot det sound de en gång började med. Jag förstår som sagt ingenting. Varför lämna ett hyllat och uppskattat sound och återgå till ett mer identitetslöst sådant? Visst, ”Hardcore Superstar” (2005) och ”Dreamin' in a Casket” (2007) är bandets i särklass två bästa album. De efterföljande har kanske inte nått riktigt samma höga klass, men de har ändå varit väldigt bra. ”HCSS” känns mest seg och de enda låtar jag verkligen kommer ihåg efter några genomlyssningar är inledande ”Don't Mean Shit”, vilken är en av plattans få riktiga höjdpunkter, samt ”Touch The Sky”, som är en ganska skruvad och konstig historia som faktiskt sätter sig, kanske just på grund av den anledningen. Nej, det här var ingen rolig utveckling för ett av mina absoluta favoritband. Uttrycken ”varför ändra på ett vinnande koncept?” och ”varför laga något som inte är trasigt?”, har inte gjort sig så bra på väldigt länge. Tyvärr, får jag säga. Jag hoppas på en återgång till det fantastiska sound som bandet byggde upp i och med ”Hardcore Superstar”.