Binary Creed - Restitution (9)

Band: Binary Creed
Titel: Restitution
År: 2014
Bolag: Självsläpp

BINARY CREED har tidigare varit "Veckans Band" här på Metalcental och det av en mycket god anledning. Bandets demolåtar höll nämligen en minst sagt imponerande hög nivå och mest förvånande var egentligen att de inte landade ett skivkontrakt på studs. Nu är de så äntligen här med sin första fullängdare och återigen är det mest förvånande att de inte har ett bolag bakom sig. "Restitution" är nämligen professionell på alla tänkbara sätt. Omslaget är ursnyggt, produktionen klockren och rent musikaliskt är skivan en fullträff rakt igenom. Att de i Andreas Stoltz har en sångare med guldstrupe är förstås vitalt och ytterligare ett starkt plus i kanten! BINARY CREED har med andra ord alla möjligheter i världen att slå igenom på bred front med rätt uppbackning.

De referenser som ligger närmast till hands är band som SYMPHONY X, PAGAN'S MIND och även DREAM THEATER. Det handlar alltså om progressiv och keyboard-tyngd (power) metal med solklart fokus på smäckra och snabbfästande melodier. Jag brukar kalla det för InsideOut-metal. Folk brukar ganska snabbt förstå hur det låter då. Det viktigaste i mina öron, när det kommer till progressiv musik överlag, är att det finns ett låtmaterial som håller. Att det inte blir ett evighetslångt masturberande på diverse instrument bara för att musikerna ska få visa upp sina individuella färdigheter. BINARY CREED lyckas hela tiden hålla sig på banan och sätter låtarna, snarare än musicerandet, i första hand. Två tummar upp för det!

Det är inte ofta man stöter på helt nya band som håller så hög nivå som dessa Umeiter och jag hoppas verkligen att något bolag får upp öronen för dem snarast. Skivan har snurrat friskt den senaste tiden och växer för varje lyssning! Det här är musik som förtjänar att spridas, höras och älskas!