Riverside - Second Life Syndrome (10)

Band: Riverside
Titel: Second Life Syndrome
Bolag: InsideOut
Betyg: 10/10

Recensent: Anders Jacobsson

Grattis RIVERSIDE! Ni har lyckats knuffa undan OPETH från förstaplatsen på min "Bästa plattor 2005"-lista. Såg av en slump att dessa underbara polacker skulle släppa en ny fullängdare i dagarna, och den eufori jag kände över denna otroliga nyhet kan inte beskrivas med ord. Deras debut "Out of Myself" (2004) är kanske den platta jag lyssnade mest på under fjolåret och är fortfarande en klart övertygande favorit.

Nya plattan med RIVERSIDE; "Second Life Syndrome" är bland det bästa jag hört, och är inte på något vis sämre än föregångaren, förutom att basljudet är sämre, vilket är synd eftersom musikens rytm är väldigt framträdande. Bandet levererar samma känsla och det känns som man spinner vidare lite på samma musikaliska koncept, men gör det lite hårdare här. "Second Life Syndrome" påminner mycket om senare utgåvor med ARENA än något annat, men utan att det blir en onyanserad imitation. RIVERSIDE bygger sin musik utifrån själens högsäten vilket levererar en sådan fingertoppskänsla att man får gåshud var och varannan minut. Ett av bandets kännetecken är, anser jag, Piotr Grudziński:s övermänskligt snygga gitarrharmonier. Ljudet på sologitarren ligger precis rätt i ljudbilden och lyfter fram precis alla känslor i låtmaterialet. Det hjälper även de melankoliska texterna att få en djupare betydelse i allt vad de vill säga. Sångaren Mariusz Duda har en mycket snygg känslosam röst som påminner lite om Steven Wilson och Danny Cavanagh, men ändå inte.
Det så klart helheten som gör allt så klockrent för allt ligger där det skall och det märks att bandet har vetat precis hur de velat ha det. Ta låtar som titelspåret eller den sorgsna "I Turned You Down", där det känns som vi verkligen får ta del av något uppriktigt och äkta. I "Reality Dream III" får vi kanske det största exemplet på hur duktiga och taktfasta musiker vi har att göra med här, i sitt progressiva och massivt drömska och lekfulla sound.
RIVERSIDE är som sagt ett band som vet hur man bygger upp känslor, och hur man verkligen talar till lyssnaren för att nå långt in. Skivan (och likaså deras debut) är kort sagt totalt underbar och bör tilltala fans av ARENA, PORCUPINE TREE och ANATHEMA.

"Second Life Syndrome" är årets bästa skivsläpp hittills, helt klart. Jag har inget val än att ge fullt betyg för första gången som recensent på Metalcentral.
Det här året har bjudit på många guldkorn. År 2005 är ett musikår att minnas!