The Storyteller - Underworld (7)

Band: The Storyteller
Titel: Underworld
Bolag: Black Lodge

Med endast sång och akustisk gitarr började två 20-åriga killar från Gävle 1995 att skriva och framföra medeltidsinspirerade visor. Det L-G Persson (sång) och Fredrik Groth (gitarr/keyboard) inte visste då, var att de sått fröet till vad som några år senare skulle komma att bli metal-konstellationen THE STORYTELLER. Även i skepnad av ett metalband fortsatte de medeltida influenserna att frodas i kompositionerna och har sen dess så gjort. Förmågan att frambringa en markant känsla av denna svunna era har således kommit att bli sällskapets signum och unikum tillsammans med Perssons ganska unikt ljudande röst. Det är mycket tack vare dessa faktorer jag kommit att uppskatta gruppens tre tidigare album "The Storyteller" (2000), "Crossroad" (2002) och "Tales of a Holy Quest" (2003). Abstraherar vi dock bort nämnda element blir det kvar ganska ordinär power metal av standardkvalitet. Bra men inte ögonbrynshöjande.

Med nya givet "Underworld" uppvisar bandet ett mer moget och till viss del förändrat sound. Något som indikerar att de efter tre ganska likartade skivor nu önskar ta sitt skötebarn till nästa nivå. Det märks inte minst på de väl genomtänkta låtarrangemangen och de ökade inslagen av tyngd och mörker. Faktorer som tillsammans förärar ljudbilden mer dynamik än förut. Bra jobbat! Vad de distinkta medeltidsådrorna ambelangar så är de fortfarande närvarande, även om de fått gett vika något. Detta ingrepp har tyvärr inneburit att lite av den magi som en gång fick mig att fastna för bandet försvunnit. Men tack och lov är den goda melodikänslan fortfarande livskraftig, även om inga stycken riktigt når upp i nivå med exempelvis "Chant of the Thieves", "Crossroad", "Trails of Blood" eller "Seed of Lies". Dock är det en hel del spår som ligger och sniffar nämna kompositioner i baken. Lyssna exempelvis på den enkelt uppbyggda men snillrika "Changeling" med sin tunga rytmiska midtempogång. Ännu långsammare och tyngre blir det i "The Fiddler" där blyriffande gitarrer och fet basmatta dominerar, samtidigt som Näckens violin ljuder av svenska folktoner, i ett försök att locka någon oskyldig flicka ner i djupet. Vad då Näcken tänker ni? Som alltid med THE STORYTELLER:s plattor finns där ett genomgående texttema. Från att på de två första alstren förtäljt en renodlad quest-fantasy historia, via häxförföljelse i Sverige, har nu turen kommit till gammal folktro och sägner. Så det är inte bara vår fiolspelande nudist som avverkas. I den mer traditionellt orienterade "Watcher in the Deep" - med sina melodiserpentiner, galopptakter och dubbeltramp  - är det till exempel gamle bergakungen som avhandlas. Låten är dessutom en riktigt bra och catchy dänga som för tankarna till RUNNING WILD. Kanonspår är också den FALCONER-doftande "Beauty is the Beast" och akustiska "Your Time Has Come". När THE STORYTELLER drar ner på tempot och tillåter den softa skruden att svepa in tonerna blir det alltid riktigt gripande och mystikomhuldat. Storfavorit i denna klass är dock fortfarande tårdrypande "When All Hope Has Faded" från förra vaxet. Där har inte "Your Time Has Come" mycket att sätta emot.

Tyvärr lyckas inte gruppen ro hela repertoarlasset i land. När stranden siktas och resan närmar sig sitt slut, är det farligt nära att det kantrar. Detta främst på grund av de två sista låtarna. De syntetsikt och förkylt ljudande körerna på näst sista skapelsen "Shine On" passar inte alls och MOTÖRHEAD-covern "Ace of Spades" må vara okej, men känns malplacerad i kontexten. Men då övriga spår håller hög standard och det dessutom är proffsigt producerat och bra arrangerat, är i alla fall jag tillfredställd med THE STORYTELLER:s senaste bidrag till metalvärlden.