Riot Horse - This Is Who We Are (8)

Band: Riot Horse
Titel: This Is Who We Are
År: 2014
Bolag: Metalville

En kvalificerad gissning är att flertalet recensenter gått direkt på "det här har vi hört förr"-kortet och därefter avfärdat RIOT HORSE som ännu ett band i mängden. Visst vore det enkelt. Kanske lite för enkelt. Skåningarna är knappast nydanande med sin kombination av LYNYRD SKYNYRD-färgad southern rock och ZEPPELIN-svängigt groove. Tankarna går ofta till såväl THE BLACK CROWS som RIVAL SONS. Men sen när handlar musik uteslutande om innovation och vad säger att man inte kan låta fräscht bara för att man plockar det mumsigaste ur gottepåsen? Musikvärlden av idag skulle vara jäkligt trist om så vore fallet.

"This Is Who We Are" är hur som haver en mycket passande titel på detta förstlingverk. Här presenterar sig RIOT HORSE med nävarna i luften och bjuder lyssnaren på ett brett spektrum av classic rock-tongångar. Det svänger friskt ända från bluestyngda inledningen med "Get Your Hands Up" till avslutande "Medicine Man". Den senare ger mig lite Ace Frehley-vibbar faktiskt och det är ALLTID positivt. Allra bäst blir det när bandet flummar till det lite som i 8:36 långa pärlan "Shine". Det softa mellanspelet med sitt bluesiga solo är mumma för själen.

Hela bandet består av riktigt grymma musiker. Ett hedersomnämnande måste ändå gå till vokalisten Andreas Sydow som övertygar å det kraftfullaste. Det är sällan man hör en så självklar och själfull stämma. Det är lite Jack White (WHITE STRIPES) möter Chris Cornell (SOUNDGARDEN) över den. Återigen, mumma! Men rytm-sektionen gör absolut sitt till för känslan och gitarristen Nille Schüttman levererar storartat rakt igenom.

Avfärda inte RIOT HORSE som ännu ett band i raden. Det vore ett fatalt misstag från din sida. Släng istället på "This Is Who We Are" och bara njut av dryga timmen högklassig rock n' roll! Helt klart en utmanare till en topp-placering på min "årets bästa album"-lista.