Within Temptation – Hydra (8)

Band: Within Temptation
Titel: Hydra
År: 2014
Bolag: BMG

På "Hydra" mixar och blandar Hollands storheter WITHIN TEMPTATION högt och lågt på ett vågat men förträffligt sätt - och på många plan. Den träffsäkra hit/pop-sidan från omdiskuterade "The Unforgiving" (2011) är inte bortglömd samtidigt som "klassiska" WITHIN TEMPTATION åter fått större utrymme. Ja, till och med ett homage till det ursprungliga återfinns i den tunga och snyggt riffande "Silver Moonlight" där dödsång nyttjas för första gången sedan debuten "Enter" (1997). Men det kanske mest utmärkande är användandet av gäststjärnor från olika musikaliska gebit. Något som inte precis gör skivan mindre variationsrik eller intressant. Låten som det kommer råda mest delade meningar om blir tveklöst "And We Run" där ingen mindre än rap-artisten och film/TV-stjärnan XZIBIT dyker upp och, ja just det, rappar. Jag säger fan ta er WITHIN TEMPTATION. Jag hatar rap! Men jag älskar "And We Run"! Jag har alltid bedömt det som sannolikare att jag skulle utveckla förmågan att flyga än att jag någonsin skulle omfamna en låt där det rappas. Spåret trotsar således mina mikrokosmiska naturlagar. Men den oheliga alliansen där symfonisk metal, Sharon den Adels stämma och den utmärkande refrängen möter verser med rap ackompanjerat av körer och smäktande tongångar skapar något märkligt som flyger i min värld. Många kommer självklart hata den. Kanske får jag sparken från Metalcental för att jag höjer den till skyarna?

Men XZIBIT är som sagt inte enda gästartisten. I den nära nog power metal-ekande "Dangerous" kliver f.d. KILLSWITCH ENGAGE-vokalisten Howard Jones in vid Sharons sida med sin melodramatiska röst och helheten blir ännu ett klockrent och refrängstark nummer. En duett med SOUL ASYLUM-sångaren Dave Pirner blir verklighet i semi-rockballaden "Whole World is Watching" och i undersköna "Paradise (What About Us?) dyker f.d. NIGHTWISH-donnan Tarja Turunen upp och skapar magi tillsammans med Sharon. Övriga stycken, inledande dängan "Let Us Burn", sköra "Edge of the World", snygga och pigga "Covered by Roses",  delikata ""Dog Days" och intensiva "Tell Me Why" är skulpterade in i minsta detalj och gemensam nämnare för repertoaren i sin helhet är karaktär, karisma och passion.

"Hydra" är snabbare, tyngre och överlag kraftfullare än stora delar av backkatalogen men självklart är det vackra, ljuva och passionerade ledet av ekvationen där också. WITHIN TEMPTATION låter sin historia möta nuet och de kommer ut i framtiden. På något märkligt sätt lyckas gruppen dessutom få "Hydra" att inte spreta trots sina många skilda inslag. Många huvuden, en kropp. Precis som den mytologiska varelsen.