Dimmu Borgir - Death cult armageddon

Band: Dimmu Borgir
Titel: Death cult armageddon

Recensent: Erik Bergkvist

Förra DIMMU BORGIR skivan "Puritanical Euphoric Misanthropia" var inte alls så dålig i mina öron. Kan bero på att man använt syntharna på ett annat sätt, och dessutom använt sig av en stråkorkester. De äldre skivorna har jag inte alls så mycket till övers för, kanske just på grund av överanvändandet av synthar. Nya skivan "Death Cult Armageddon" (vad är det med att ha en treordstitel på alla skivor egentligen?) går i samma anda som PEM gjorde, med en mer steril ljudbild än tidigare alster och melodramatiska pianostycken, stråkar som skulle kunna passa in i vilken episk äventyrsfilm som helst och Siemen Hestnæs rena stämma som med sin dramatiska ton skapar en bra kombination. Inledande "Allegiance" går i ett mycket snabbt tempo, och det dröjer faktiskt ett bra tag innan syntharna kommer in. På låten "Lepers Among Us" får faktiskt gitarrerna stort svängrum över synthen. Den här skivan är faktiskt snäppet vassare än "Puritanical Euphoric Misanthropia", kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men den lämnar ett starkare intryck än föregångaren. Dock tar fortfarande syntharna upp en lite väl stor del av ljudbilden, men på ett bättre sätt än de gamla plattorna ("Enthrone Darkness Triumphant", "Spiritual Black Dimension" osv). Abbath från numera upplösta IMMORTAL (r.i.p) bidrar med sin stämma på två av låtarna dessutom. Symfonisk black metal som framförs på ett välarrangerat sätt.  Det är intressant att se hur bandet har utvecklats sedan "Inn I Evighetens Mørke", och det går åt rätt håll.