Dimension F3H - Reaping the world winds

Band: Dimension F3H
Titel: Reaping the world winds
Bolag: Hammerheart

Recensent: Erik Bergkvist

Morfeus (LIMBONIC ART) ligger bakom detta svårklassificerade verk. För det är verkligen inte black metal som norrbaggarna harvar. Väldigt orkestralt och syntharna får mycket stort svängrum tillsammans med tekniskt trumspelande och ren sång. Någon som har ett förslag till vilken genre man kan placera dessa herrar i? "Reaping the World Winds" innehåller elva spår av högkvalitétsmusik. Första spåret, som också är titelspår, sparkar igång i ett bra tempo, och i spår tre "The 3rd Generation Armageddon" så manglas det faktiskt. Måste erkänna att jag inte känner igen vare sig sångaren Nesmoth eller trummisen Stian Thunderforce, men Nesmoth ska tydligen tillhöra ARCH NEMESIS och Stian rekryterades från PAGAN'S MIND och TRIVIAL ACT. Hur som helst så sköter dessa herrar sig föredömligt. Som sagt, den hör musiken var svår att ge någon etikett. Det låter som en mycket lugnare version av LIMBONIC ART (duh!) med ännu mer synthar och ren sång. Såna här saker retar gallfeber på mig, men skivan är ändå väldigt bra.

De symfoniska delarna blandas fritt med ett lite rymdigare ljud, och på vissa ställen hörs även arabiska samples. Väldigt udda, men väldigt bra. Låten "With An Overdose Of Ecstacy" (skivan pryds för övrigt av en gul smiley) innehåller en refräng som skulle kunna sättas in i valfri kärleksscen/sorglig scen i valfri actionfylld hollywoodfilm. Det enda jag inte gillar är spår nummer fem, "Waterworld", som känns alldeles för släpigt. Ljudbilden är väldigt skarp, men det känns som att trummorna fått mest svängrum. Studio Fredman står för mixningen. Hur som helst, "Reaping the World Winds" är en mycket bra skiva, och jag ser fram emot nästa verk.