Death Angel - The Dream Calls for Blood (6)

Band: Death Angel
Titel: The Dream Calls for Blood
År: 2013
Betyg: 6/10

Ett stort problem, i mitt tycke, med thrashens gamla och återvändande garde är att man av någon anledning kämpar för att vara så jäkla hårda hela tiden. En trolig orsak är förstås att man desperat försöker anpassa sig till rådande musikklimat. Thrash är helt enkelt inte hårt nog för dagens undergroundkids som vill ha triggat baskaggesmatter och strupsång och chansen att få klättra högt på topplistorna är inte heller speciellt stor. Bara att dra på således.

DEATH ANGEL hör, tyvärr, till denna skara. Jag tycker personligen att bandet var som allra bäst på sitt tredje och "softaste" album "Act III", där melodier och ett funkigt sväng tilläts dominera ljudbilden. Idag rör sig bandet istället allt som oftast i samma jaktmarker som SLAYER och EXODUS. Mark Osguedas sång är förstås softare än exempelvis Arayas men han gör absolut sitt bästa för att låta arg och hård - helt i linje med musiken. Det låter inte dåligt på något sätt men aningen krystat emellanåt och, som sagt, personligen hade jag gärna sett bandet fokusera mer på melodier och sväng. Tredje spåret "Fallen" är ett mycket gott exempel på hur bra dödsänglarna kan låta när så är fallet!

"The Dream Calls for Blood" är genomgående stabil och visst fan visar gubbarna att de kan tampas med dagens ungdomar vad gäller energi och aggressivitet. Stabilt men tyvärr ganska tråkigt är min dom.