Queensryche - Queensryche (7)

Band: Queensryche
Titel: Queensryche
År: 2013
Bolag: Century Media

När QUEENSRYCHE brakade samman under förra året var det nog många som i likhet med mig undrade vad fan som höll på att hända. Allt skitsnack som pågått mellan Geoff Tate å ena sidan och resten av bandet å andra är i varje fall irrelevant nu när båda fraktionerna lyckats klämma ur sig varsin platta. Segrande ur striden går nämligen tveköst denna uppsättning med Todd La Torre (ex CRIMSON GLORY) på sång. Tate's "Frequency Unknown" var något av det sämsta som kommit från QUEENSRYCHE-lägret på många, många år, medan denna kanske är det bästa sedan åtminsone "Empire". Imponerande, förvånande och framför allt riktigt kul!

En del kommer säkerligen att störa sig på det faktum att La Torre emellanåt låter skrämmande lik Tate i sina bästa dagar. Att han är en klon helt enkelt. Personligen skiter jag i vilket. Han sjunger förbannat bra och har även ett personligt uttryck som imponerar. Att han kan emulera Tate är bara bonus i min värld. Låtmaterialet går alltså inte heller av för hackor och stilmässigt är variationen stor. Här finns hårdare låtar som skulle platsat på "Rage for Order", mer progressiva tongångar och även sådana med en mörkare touch ala "Promised Land". Gemensamt för samtliga är att det är bra och ibland till och med riktigt jävla bra. "Where Dreams Go To Die", "Redemption" och "Vindication" är topptrion i min värld just nu. Samtliga skulle platsa på vilken tidig QR-platta som helst!

Det är skönt att ha QUEENSRYCHE tillbaka där de hör hemma i progressiva metal-landskap. För första gången på snart tjugo år ser jag redan fram emot nästa skiva. Det känns nämligen som att den här sättningen kan uträtta stordåd vad tiden lider!