Hypertension - Primeval Tyrants Prevails (10)

Band: Hypertension
Titel: Primeval Tyrants Prevails
År: 2013
Bolag: -
Betyg: 10/10

Jag skräder inte med orden när jag här och nu bestämt hävdar att årets klart bästa platta har landat. I min värld är det såväl tveklöst som alldeles, alldeles underbart! Jag vill börja med att förtydliga en sak och det utan att förringa HYPERTENSIONs insats det minsta. Detta låter förbannat mycket RAZOR. Sången, riffen, drivet. Det låter så mycket kanadensiskt 80-tal att jag blir alldeles tårögd. Vad som ändå eleverar detta till en makalös platta på sina egna meriter är först och främst det genomstarka låtmaterialet men också att snubbarna sökt sig utanför ramen. Även om det som sagt låter väldigt mycket RAZOR om skivan så gör inslagen av black metal-klingande melodier, en gnutta dödsmetall och en redig gubbnäve heavy metal att bandet ändå skapat något personligt och egensinnigt. Dave Carlo hade varit jävligt nöjd över att kunna prestera på denna nivå under sina glansdagar! Men nog om det nu.

Ribban sätts direkt i öppningsspåret "Born of the Realms of Darkness (Sons of Hades)" där ett underskönt riff efter minuten övergår i ett sjuhelvetes ös. Redan här får vi prov på trions förmåga att viga samman old-school ös och vinnande melodier. Av någon anledning ger låten mig emellanåt IMMORTAL-vibbar och det är förstås alltid av godo. Andra låten "Deluge of Blood" å andra sidan hugger direkt mot kroppspulsådern med ett punkigt driv. Här låter det lite extra mycket RAZOR kring "Executioner's Song"/"Evil Invaders" och jag jublar lite extra. Jag skulle med lätthet kunna gå igenom samtliga 9 spår men det känns aningen over-the-top. Jag nöjer mig istället med att konstatera att favoriterna just nu stavas "Behaviour in Grave" (Sheepdog-vrålet på slutet ger mig rysningar!) och "Empire of Yore" (vilka melodier!!) och att alla spår håller precis samma höga klass.

Det är inget snack om saken. Då vårt betygssystem inte tillåter högre betyg än 10 så får det bli det, dock med en extra stjärna i kanten! Skivan släpps tydligen initialt endast i 100 exemplar på kassett men finns också att lyssna på i sin helhet online (bandcamp.com). Jag hoppas verkligen att en utgåva på cd och vinyl blir verklighet inom kort! En klockren fullträff!