Saffire - From Ashes to Fire (8)

Band: Saffire
Titel: From Ashes to Fire
År: 2013
Bolag: Inner Wound

Redan när jag recenserade SAFFIREs demo "Kingdom of the Blind" förra sommaren så förutspådde jag att ett fullängdssläpp torde vara nära förestående. Nu sitter jag redan här med just en sådan ljudande ur högtalarna. Infrias då de skyhöga förväntningar jag hade? Svar ja! Samtliga fyra kanondängor från demon återfinnes även här och till det har nu lagts en räcka minst lika beroendeframkallande låtar av högsta kaliber. Dessutom förfinas allt av en produktion som klär in skönheten i en bedårande slöja!

I huvudsak är SAFFIRE rätt och slätt att betrakta som ett melodisk hårdrocksband. Fokus ligger mest hela tiden på snygga melodislingor, trallvänliga refränger och ett skönt driv. För att krydda anrättningen finns även en del progressiva tendenser som för tankarna till band som SEVENTH WONDER eller SYMPHONY X och ett sväng som andas sjuttiotal. Bandets absoluta ess är annars vokalisten Tobias Jansson som med sin magnifika stämma höjer standarden ytterligare ett snäpp. För dylik musik krävs en sångare av världsklass och det har SAFFIRE sannerligen lyckats hitta!

Jag skulle kunna avsluta med att räkna upp mina favoritlåtar på plattan men det är både utrymmeskrävande och närmast omöjligt. Alla låtar är nämligen grymt bra och vilken som är favoriten varierar således dagligen. Behöver jag ens påpeka att "From Ashes to Fire" är ett absolut måste hemma i skivhyllan hos den som gillar melodistark metal!?