Avantasia - The Mystery of Time (7)

Band: Avantasia
Titel: The Mystery of Time
År: 2013

När AVANTASIAs debutsingel damp ner i recensionslådan år 2000 blev denna skribent fullständigt betuttad. Inte nog med att låten "Avantasia" var helt fantastiskt, den bjöd dessutom på leadsång av Michael Kiske! Jag vågar inte ens tänka på hur många gånger jag lyssnade på den där singeln innan lika suveräna debutplattan släpptes. Tyvärr släppte magin redan med uppföljaren och sedan dess har Tobias Sammet tappat mark med såväl AVANTASIA som EDGUY i mina öron. Aldrig dålig men heller aldrig imponerande bra. Döm då av min förvåning när nya "The Mystery of Time", i mitt tycke, visar sig bära den spexige tyskens bästa kompositioner sedan åtminstone EDGUYs "Mandrake"!

På skivan har han i vanlig ordning lyckats samla ihop en imponerande skara gäster. Eller vad sägs om Joe Lynn Turner (RAINBOW, DEEP PURPLE), Biff Byford (SAXON), Eric Martin (MR. BIG), Bob Catley (MAGNUM) och Bruce Kulick (KISS)? Dessutom finns förstås tidigare nämnde Michael Kiske med på ett hörn! Låtmässigt är "The Mystery of Time" inte riktigt i paritet med debuten men det finns en räcka helt fantastiska låtar som balanserar i gränslandet mellan power metal och AOR. En storfavorit är Turner-sjungna "The Watchmakers Dream" som åkallar vibbar av ett dubbeltrampande MAGNUM i toppform. Refränger av den digniteten växer inte på träd! Avslutande "The Great Mystery" är en annan juvel i kronan. Episkt slisk deluxe! Allra bäst är dock snabba "Where Clock Hands Freeze" där Kiske och Sammet samspelar vokalt. En magisk dänga som piskar det mesta på fingrarna!

Inget mästerverk men ändock ett måste i skivhyllan hemma hos alla som uppskattar melodier, fantastisk sång och välkomponerad mjukismetal!