Hypocrisy - End of Disclosure (7)

Band: Hypocrisy
Titel: End of Disclosure
År: 2013

Att Peter Tägtgren förtjänat den legendarstatus han idag ånjuter är inget att orda om. Som producent har han gjort det mesta och med PAIN, THE ABYSS, BLOODBATH, LOCK UP (plus många fler!) har han förgyllt metalsfären med sin sång och sitt musicerande. Det var dock som huvudman i HYPOCRISY han inledde sitt förvärv och det är där han i mitt tycke skapat sina starkaste verk. Nya "End of Disclosure" är bandets tolfte fullängdare sedan debuten "Penetralia" och ännu en värdig pusselbit i var mans extrema skivsamling.

Sedan starten 1990 har HYPOCRISY gått igenom en mängd metamorfoser. Den traditionella death metal som främst kunde höras på bandets två första plattor (där blivande DARK FUNERAL vokalisten Masse "Emperor Magus Caligula" Broberg stod för growlet) har genom åren tagit turer till såväl höger som vänster utan av tappa ett uns i kvalitet. Enda snedsteget var horribla "Catch 22" där bandet försökte sig på någon typ av modern svammelmetal med kass sång och burktrummor. Idag skulle jag vilja kategorisera HYPOCRISY som ett svartbetäckt melodisk dödsmetallband. Anslaget är alltid lika episkt och i samklang med Tägtgrens råa skrik/growlsång samt världens poppigaste melodier blir det mumma av kalaset!

"End of Disclosure" är inte bandets bästa platta i karriären - den äran tillfaller fortfarande monumentala "Abducted"! - men den tillhör absolut toppskiktet. Mot melodiska pärlor som titelspåret, "The Eye" och "Hell is Where I Stay" går det inte att värja sig.