Helloween - Straight Out of Hell (7)

Band: Helloween
Titel: Straight Out of Hell
År: 2013
Bolag: Columbia/Sony

HELLOWEEN är en institution. Därom råder inga tvivel. Det tyskarna uträttat inom heavy metal-genren sedan bildandet under tidigt åttiotal är exceptionellt och deras influens på efterkommande band massiv. Lika sant är att de sedan Andi Deris tog över frontmannarollen så sakteliga tappat sin särställning. Därmed inte sagt att de släppt dåliga skivor. "The Time of the Oath", "Rabbit Don't Come Easy" och kanske främst "Master of the Rings" är till och med fantastiska emellanåt! 14:e fullängdaren i ordningen heter hur som helst "Straight Out of Hell" och är även den riktigt bra. Inget som kommer att gå till historien men ändock klart hör- och köpvärd.

Det första som slår mig när jag lyssnar igenom plattan är att bandet försökt hitta tillbaka till ett mer dur-betonat sound. Det mörker som genomsyrat de senaste skivorna är undanskuffat för ett gladare sound som placerar skivan närmare glansdagarna. Samtidigt thrashar bandet på sina håll hårdare än på länge och galoppriffen får nackmuskulaturen att rycka betänkligt. I vanlig ordning finns ett gäng spår som får plats på framtida hemsnickrade HELLOWEEN-samlingar. Thrashiga "World of War", snyggt hypermelodiösa Weikath-dängan "Years" och tunga avslutaren "Church Breaks Down" är toppkandidaterna just nu, men det finns ytterligare ett par spår som står upp bra. Det finns kanske heller inga direkta skitspår i ordets rätta bemärkelse men nog kunde de lätt skurit ner till 10 låtar för att stärka helhetsintrycket. Habilt var ordet. De låtar som är riktigt jävla bra drar upp betyget till en vacklande sjua.

HELLOWEEN 2013 är relevanta men jag hoppas fortfarande på en återförening av originalsättningen (minus avlidne Schwichtenberg förstås) innan bandet slutligen går i graven. Det är nog det enda som skulle kunna få blodet att pumpa ordentligt igen.