Witchcraft - Legend (8)

Band: Witchcraft
Titel: Legend
Bolag: Nuclear Blast Records

Recensent:Tomas Lagerlöf

Fem år har passerat sedan förra given. Under tiden har gruppen omformerat sig och skrivit på för stort skivbolag. Dessutom har frontmannen Magnus Pelander lagt gitarren på hyllan för att helt fokusera på sången. Så vad kan man då vänta sig av WITCHCRAFT anno 2012?

Sett till reaktionerna som följde när "It's Not Because Of You" gjordes tillgänglig på nätet verkar det ha hänt en hel del. Mången var de nämligen som förbannade den utveckling de hävdade bandet tagit. Det man främst opponerade sig mot var produktionen – ”det låter ju inte som förut”. Nej, det gör det kanske inte, men förändringen är på intet sätt dramatisk. ”The Alchemist” var med sina progressiva undertoner egentligen mer utmanande. Visst, produktionen är mer ”tillrättalagd” än på tidigare plattor och visst är soundet något snällare, men i mångt och mycket tas utgångspunkten i samma era och i samma influenser som för tiotalet år sedan.

Ytterligare en sak har ”Legend” gemensamt med sina föregångare – genomgående starkt låtmaterial, med ett par toppar utöver det vanliga. Däribland inledande dräparen ”Deconstruction” som lyckas med konststycket att vara både direkt och variationsrik. ”An Alternative To Freedom” börjar som ett ledmotiv till valfri western, innan en medryckande resa tar vid, en resa som når sin kulmen i ett magnifikt 80-talssolo. Ödesmättade ”Dystopia” är en korsbefruktning mellan THE DOORS och valfri Cormac McCarthy-roman som övergår i ett av skivans tyngsta partier. Synnerligen njutbar. Epilogen är en gåtfull och smakfullt arrangerad tolvminuterskoloss döpt till ”Dead End”, där rytmsektionen och Pelander imponerar stort. En majestätisk avslutning på ett mycket starkt album.

Med ”Legend” har WITCHCRAFT inte så mycket reformerat genren som befäst sin position som ett av de mest pålitliga banden inom densamma. Ljudbild och avsteg från doomstegen må skrämma puritanerna, men för den som välkomnar ett band i förändring har ”Legend” mycket att erbjuda.