Running Wild - Shadowmaker (5)

Band: Running Wild
Titel: Shadowmaker
Bolag: SPV/Steamhammer
Betyg: 5/10

Varför gör han på detta viset!? Rolf Kasparek är i mitt tycke en av heavy metal-historiens starkaste och jämnaste låtskrivare och med RUNNING WILD lyckades han knåpa ihop nio plattor nästan helt utan utfyllnad mellan åren 1984 ("Gates to Purgatory") och 1995 ("Masquerade"). Efter den sistnämnda tappade han dock fotfästet och om sanningen ska fram så släppte inte bandet någon riktigt bra platta under sina sista tretton år innan de lade ner verksamheten 2009. När Roffe nu efter bara tre år som pensionär återvänder under piratflagg är alltså inte förväntningarna direkt skyhöga. I smyg har jag ändå förhoppningar om att han kanske äntligen fixat en riktig trummis eller att han åtminstone fått till en hyfsad produktion för en gångs skull. Dessa förhoppningar har den gamle piraten tyvärr inte tagit någon som helst hänsyn till. Trummorna smattrar nämligen på med samma klickiga "made in Hong kong"-tryck som - tyvärr - var kutym på bandets senare plattor och produktionen tror jag vilken 15-åring som helst med hemmastudio i datorn kan tangera rent tyngdmässigt. Riktigt trist och ovärdigt ett band som RUNNING WILD måste jag säga.

Tack och lov räddas situationen något av att herr Kasparek fortfarande äger förmågan att snickra ihop slagkraftiga refränger och en del snygga riff. "Riding on the Tide", "Black Shadow" och "Sailing Fire" är några urläckra bevis på detta. Med en ordentlig produktion och sättning skulle låtar som dessa till och med platsat på "Pile of Skulls" eller "Black Hand Inn". Å andra sidan finns också bottennapp som "Me & the Boys" (whaaaaat!?!?) och inledande bajsmackan "Piece of the Action" som båda hör till det absolut sämsta mannen kastat ur sig genom åren. Pinsamt dåligt rentav. Som helhet tycker jag ändå att skivan är en godkänd comeback och jämte sina närmaste föregångare ("Rouges en Vouge" och "The Brotherhood") framstår den faktiskt som riktigt bra. Detta är nog ändå bara intressant för den redan existerande fanbasen.