At Vance - Facing Your Enemy (5)

Band: At Vance
Titel: Facing Your Enemy
Bolag: AFM

AT VANCE beskrivs fortfarande ofta som en power metal-akt trots att denna inriktning numera bara utgör en mindre del av deras stil. En kvarleva från början av karriären då fartfylld neoklassisk kraftmetall hade huvudfokus. Bandets första fyra album är stilstudier i nämnda genre där fjärde plattan ”Only Human” (2002) ofta räknas till deras absoluta peak. Förvisso har tyskarna sedan start även inkluderat mer traditionell melodisk metall och kommersiell 80-talshårdrock i sin ljudkanvas, men numera har just dessa sidor en dominerande roll i tonkonsten. En utveckling som känns naturlig. Synd bara att formkurvan sakta men säkert dalat sedan toppformen under början av 2000-talet. Förra släppet ”Ride the Sky” (2009) hör till deras minst intressanta releaser och uppryckningen är marginell gällande ”Facing Your Enemy”.

Allt som utmärker AT VANCE finns så klart fortfarande kvar. Bandledaren och grundaren Olaf Lenks briljanta gitarrspel, den stabila hesa stämman från Rick Altzi, den obligatoriska covern (denna gång ”Tokyo” av gruppen med samma namn), den lika självklara gitarrtolkningen av ett klassiskt stycke (denna gång ”March of the Dwarf” av Edward Grieg) - och som indikerat ovan - en salig blandning av power metal, melodisk metal, neoklassiskt, ballader och 80-tals hårdrock. Tråkigt bara att merparten av spåren ligger och pendlar mellan mediokra och okej. Det är sällan det verkligen lyfter till höjder man vet att det finns kapacitet till. Öppningsspåret ”Heaven is Calling” är förvisso en pigg gitarrdriven inledning med en snygg dubbelkaggeavslutning men det finns en enformigt över skapelsen, speciellt vad gäller kompdelen som får låtens potentiella vitalitet att stelna. Titelmelodin erbjuder en bra refräng, stor atmosfär i 80-talsskrud och är stundtals nästan poppig med sina diskreta inslag av moderna element. Långt ifrån ett dåligt hantverk, men inget omvälvande heller. Som bäst blir det i den rock/metallfokuserade ”Eyes of a Stranger”, melodiska hårdrock/metal-hybriden ”Fear No Evil”, snabba ”Saviour” samt den helakustiska och känslosamt framförda balladen ”Things I Never Needed” som likt en joker i leken bjuder på en bekantskap icke-typisk AT VANCE. Sämre är det ställt med skivans andra ballad ”Don't Dream” vilken är ett utmärkt exempel hur intetsägande en sådan kan konstrueras. Utdraget och släpigt tråkigt blir det i ”See Me Crying” medan ”Live and Learn” förvisso är okej men smyger sig relativt obemärkt förbi och uptempo-kavalkaden ”Fame and Fortune” skadeskjuts av en krystad refräng, men är i övrigt bra.

Produktionen är utmärkt och medlemmarna är lysande musiker, så ur den aspekten finns det inte mycket att anmärka på och som alltid med AT VANCE hör jag ekon av YNGWIE MALMSTEEN, AXEL RUDI PELL, MASTERPLAN, MSG och dylika aktningsvärda artister/akter. Men det hjälper föga då styrkan i låtarna är otillräcklig. ”Facing Your Enemy” är inte en dålig skiva, men ack så anonym och då är det svårt att göra ett varaktigt intryck och vinna lyssnarens hjärta.