Meshuggah - Koloss (7)

Band: Meshuggah
Titel: Koloss

Likt en sonisk ångvält rullar "Koloss" rakt in i lyssnarens frontallob och mosar alla möjligheter till kritiskt tänkande. I alla fall vid en första genomlyssning. Med lurarna på och nedsjunken i soffan tänkte jag låta MESHUGGAHs åttonde fullängdare lättsamt slinka ner tillsammans med en kall pilsner. Problemet var bara att ölen, efter en drygt 54 minuter lång audiell brottningsmatch, fortfarande var full och att min hjärna kändes fullständigt vakant. Att möta MESHUGGAH är och ska vara utmanande.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag personligen alltid varit mer fascinerad av bandets musik än vad jag egentligen gillat densamma. Den enda av bandets plattor som jag riktigt fetdiggar är debuten "Contradictions Collapse" och då var Umeågänget ett helt annat band. "Destroy Erase Improve" gillar jag också, men sedan den släpptes har det mest handlat om en ärlig fascination över hur snubbarna egentligen tänker och hur de egentligen gör. På "Koloss" - precis som på föregångaren "ObZen" - tycker jag mig dock skönja ett mer låtinriktat band. För första gången på 17 år kan jag faktiskt utnämna favoritlåtar på en MESHUGGAH-giv! "The Demon's Name is Surveillance" och "Swarm" stavas dessa två fantastiska tyngdmonster som äter sig in i hjärnan och sätter sig i minnesbanken utan att egentligen vara det minsta lättillgängliga.

MESHUGGAH har ett extremt unikt sound och man behöver inte höra många sekunder för att luska ut vilket band det är man lyssnar på. Till skillnad från band som AC/DC eller MOTÖRHEAD står de dock aldrig och stampar på samma ställe från en skiva till en annan. Detta är progressiv och nydanande musik om något! Hur det är möjligt att bandet går hem hos den breda massan kommer jag aldrig att förstå, men de förtjänar det sannerligen. "Koloss" lär ytterligare befästa MESHUGGAHs position som ett av nutidens absolut viktigaste rockband.