Cannibal Corpse - Torture (8)

Band: Cannibal Corpse
Titel: Torture
Bolag: Metal Blade
Betyg: 8/10

CANNIBAL CORPSE är CANNIBAL CORPSE. Där har ni årets mest precisa och genuint deskriptiva recension. Mycket mer behöver egentligen inte sägas när Buffalos mesta tortyrpåhejare släpper nytt. "Torture" är bandets tolfte fullängdare i karriären och det är inte mycket som förändrats sedan "Eaten Back to Life" avyttrades för 22 år sedan. Låtarna handlar fortfarande om slafs, äckel och diverse griseri. Musikaliskt är bandet måhända mer tekniskt avancerat och varierat idag, men grundbulten är ändå ultrabrutal death metal med två fötter på gaspedalen ELLER mammutgung från helvetets djup. Personligen föredrar jag faktiskt det kannibalerna åstadkommit sedan originalvokalisten Chris Barnes lämnade skutan i början av 90-talet. Barnes må ha nått legendstatus tack vare sin märkunderligt gutturala strupsång, men i och med bytet till George "Corpsegrinder" Fisher blev CANNIBAL CORPSE ett mer fokuserat band på alla plan. De fick dessutom en vokalist från vilkens röst man kunde uttyda mer än bara enstaka stavelser.

Därifrån och framåt har bandet hela tiden bara blivit bättre och bättre i mitt tycke. Undantaget stavas "Evisceration Plague" (2009) på vilken jag tyckte att bandet plötsligt började kännas stelt och oengagerat. Där och då trodde jag faktiskt att CANNIBAL CORPSE nått vägs ände. Tack och lov ställer de allt till rätta i och med "Torture". All jävlaranamma är tillbaka och nu har de hittat tillbaka till det piskande driv som gjorde "Kill" (2006) till en karriärtopp. Det är som sagt inte mycket som skiljer de individuella skivorna åt. Jag skulle inte ens under pistolhot kunna peka ut vad som rent musikaliskt skiljer "Evisceration Plague" och "Torture" åt. Det handlar mer om en genomgående känsla än om enskilda tonföljder. Bandet låter helt enkelt mycket mer fokuserat, aggressivt och taggat. Detta gör att upplevelsen av att lyssna på låtar som "Sarcophagic Frenzy", "As Deep as the Knife Will Go" och "Followed Home then Killed" är densamma som att bli mumifierad i taggtråd eller nersänkt i kokande kött. Fast lite mysigare förstås. En sak jag alltid gillat lite extra med CANNIBAL CORPSE är att basen har en framskjuten position i ljudbilden. Alex Webster är en makalös basist och han skäms inte heller för att visa upp sina färdigheter. När musiken är så välproducerad som här framgår det tydligare än någonsin hur jäkla grym han är! Kudos till Eric Rutan för den kristallklara ljudbilden!

Så för att sammanfatta - CANNIBAL CORPSE är fortfarande CANNIBAL CORPSE.