Napalm Death - Utilitarian (7)

Band: Napalm Death
Titel: Utilitarian
Bolag: Century Media

Fjorton album och trettio år in i karriären är det knappast förvånande att NAPALM DEATH inte är de innovatörer de en gång var. Det enda som överraskar på "Utilitarian" är saxofonisten John Zorn's ADHD-frustande inhopp på skivans bästa låt, "Everyday Pox". Fullständigt galen kakafoni förstås, men vad annars är att vänta när Zorn bjuder upp till dans? I övrigt bjuds vi på brutalt rens, NAPALM DEATH style. Blandningen av blytung metal och ettrig punk är ungefär den samma som den var när "From Enslavement to Obliteration" och "Harmony Corruption" släpptes för 24 respektive 22 år sedan. Man vet med andra ord vad man får när en ny platta från dessa britter rullar igång. Precis som i fallet MOTÖRHEAD ska detta dock ses som något tämligen positivt. Bortsett en kort period av musikalisk förvirring under sent 90-tal har namnet NAPALM DEATH nämligen alltid borgat för kvalitet.

Så, förutom att det låter som det ska, är det en bra platta då!? Jovars. Personligen tyckte jag att förra plattan "Time Waits for No Slave" (2009) var lite för metallisk och uppskattar därför att punken gjort något av en comeback på "Utilitarian". Förhandssnacket på nätet har handlat om att NAPALMarna låter hungrigare än på länge och där kan jag faktiskt hålla med. Barney Greenway vrålar som om hans liv stod på spel och herrarna Embury, Harris och Herrera är precis lika vitala som i sina ungdomsår. Något som absolut krävs för att ro dylik musik i hamn!

Låtmässigt finns det en hel del toppar. Tidigare nämnda "Everyday Pox" står ut som solklar vinnare, men spår som punkiga "The Wolf I Feed" (med en refräng som påminner starkt om FEAR FACTORY) och episkt disonanta "Leper Colony" ligger inte långt efter. 16 låtar blir dock lite i mastigaste laget och det är inte utan att man blir lite småless innan skivan nått sitt slut. Kontentan blir alltså att NAPALM DEATH snickrat ihop ännu ett starkt vax - dock utan att kvalitetssäkra hela vägen in i mål. Ändå klart över godkänt och det är ju en kvalitetsstämpel om något!