Freedom Call - Land of the Crimson Dawn (8)

Band: Freedom Call
Titel: Land of the Crimson Dawn
Bolag: SPV/Steamhammer

“Land of the Crimson Dawn” är tyska FREEDOM CALLs sjunde album och det första utan trummisen Dan Zimmerman som lämnat och ersatts av Klaus Sperling. Detta betyder alltså att sångaren/gitarristen Chris Bay är ensam kvarvarande originalmedlem. Bay och Zimmerman har ju tidigare skrivit nästan alla bandets låtar tillsammans, men på nya skivan har Bay skrivit de flesta (11 av 14) låtar själv.

Hur står sig då “Land of the Crimson Dawn” jämfört med sina föregångare? Stilmässigt låter det som vanligt. Det låter FREEDOM CALL helt enkelt. Spontant associerar jag främst till de tidiga skivorna, då de lite mörkare låtarna som ibland dykt upp på de senare plattorna nästan helt lyser med sin frånvaro. Tunga “Killer Gear” bryter mönstret något, men i stort sett är det “happy metal” som gäller rakt över. Om man ser till kvaliteten, så håller FREEDOM CALL samma höga nivå som alltid. Det finns dock ett par låtar, “Hero on Video” och “Rockin’ Radio”, som är lite väl “happy” och gränsar till tramsiga, men i och med att resten av CD:n håller hög klass skadas inte helhetsintrycket nämnvärt. När det gäller att spela power metal är det få band som slår FREEDOM CALL på fingrarna

Om man ska blicka framåt, så är det bara för Chris Bay & Co att köra vidare på sitt vinnande koncept. Ett litet tips till Bay kan dock vara att ge den andre gitarristen Lars Rettkowitz lite större låtskrivarutrymme. Hans båda bidrag, öppningsspåret “Age of the Phoenix” och “Terra Liberty”, hör nämligen till toppskiktet på “Land of the Crimson Dawn”. Även basisten Samy Saemanns “Space Legends” är riktigt bra. Känns som det finns lite sparkapital där.