Paranorm - Pandemonium's Rise (8)

Band: Paranorm
Titel: Pandemonium's Rise
Bolag: Självfinansierad
Betyg: 8/10

Många pratar redan om den nya thrashvågens självförvållade förfall. Själv upptäcker jag hela tiden nya band i underjorden och redan etablerade band, som exempelvis WARBRINGER och EVILE, släpper i mitt tycke hela tiden livskraftiga verk som visar att genren lever och frodas i allra högsta grad. Den svenska thrashscenen har jag dock själv beklagat mig över många gånger. Nu finns förvisso råa gäng som exempelvis ANTICHRIST och RAGING STEEL, men överlag har det varit rätt så tunnsått i leden. Räddningen kommer tack och lov nu i form av en ung kvartett från Uppsala som går under beteckningen PARANORM. Bandet beskriver själva sin musik som ett amalgam av Bay Area- och europeisk thrash med en adderad krydda N.W.O.B.H.M, och vem är jag att argumentera mot det!? Debut EP:n "Pandemonium's Rise" bjuder nämligen på precis denna blandning...i kvadrat. Sylvassa thrashriff blandas upp med snabbhäftade melodier och ett skönt driv som ofta för tankarna till DARK ANGEL kring "Time Does Not Heal". Spår av tyska DEATHROW och Bay Area-gäng som DEFIANCE och TESTAMENT finns också. Riffen är tekniska och knepiga men det blir aldrig för mycket fokus på själva musicerandet. Dessutom passar produktionen musiken som hand i handske och ser till att varje instrument utkristalliseras perfekt i ljudbilden. Minst sagt imponerande av ett gäng debutanter! En annan sak som imponerar är sångaren Markus Hiltunen. Som en blandning av Mille Petrozza (KREATOR) och Abbath (IMMORTAL) är det närmaste jag kan komma en rättvisande beskrivning. Poängen är dock att det låter jävligt tufft!

Sex låtar bjuds vi på "Pandemonium's Rise" och samtliga är faktiskt av så pass hög kvalitet att jag inte kan peka ut någon direkt favorit. Mittsektionen i "Shattered Future Tense", som inleds med akustiskt plockande och övergår i ett fantastiskt solo, har fått några extra lyssningar och pungkrossaren "Strike Hard, Strike Fast" är precis allt titeln utlovar. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om PARANORM plockas upp av någon av de större aktörerna på marknaden inom kort. Jag tror nämligen att bandet har betydligt mer att erbjuda än att bara ses som ännu ett i raden av band som rider på den nya thrashvågen. I en rättvis värld är PARANORM snart en svensk metalexport av rang!