Metallica & Lou Reed - Lulu (1)

Band: Metallica & Lou Reed
Titel: Lulu
Bolag: Universal
Betyg: 1/10

Efter att ha bevittnat The Big Fours triumfartade segertåg över världen under senare år har mina förväntningar på nytt METALLICA-material varit högre än på väldigt, väldigt länge. "Death Magnetic" skvallrade om en återgång till den thrash som en gång gjorde bandet så respekterade och den popanstrukna hårdrock som utgjorde stommen på djupdykningarna "Load" och "Reload" verkade vara ett minne blott. Nu är detta förstås inget nytt METALLICA-album på så sätt utan ett samarbetsprojekt mellan bandet och legendariske sångaren Lou Reed (THE VELVET UNDERGROUND). Faktum är dock att skivan är skrämmande dålig. Det är faktiskt svårt att förstå att Hetfield och mannar kan sjunka så här lågt. Efter att ha hört första singeln "The View" var jag fullständigt chockskadad och hoppades således att låten markerade den absoluta bottennivån på skivan. Tyvärr kan jag nu konstatera att så inte är fallet. "The View" är faktiskt skivans bästa låt jämte hårt thrashande "Mistress Dread". Rent musikaliskt finns det en handfull coola riff att finna utspridda över skivans 80+ minuter. Det är förstås alldeles för lite. Sämst är dock Reed's monotona pratsång. I en låt som "Mistress Dread", vilken musikaliskt faktiskt är riktigt cool, låter det närmast som att en gravt alkoholiserad farfar förirrat sig in i den replokal där 15-åriga barnbarnet sitter och lirar gura.

Drygt fyra timmar av mitt liv har gått förlorade för att kunna skriva denna recension. Fyra timmar jag aldrig får åter. Jag ber min älskade dotter om ursäkt och lovar att gottgöra henne för den tid av vårt liv jag slösade på denna dynga.