Christ Inversion - Christ Inversion (4)

Band: Christ Inversion
Titel: Christ Inversion
Bolag: Housecore Records
Betyg: 4/10

Det är lätt att avfärda Phil Anselmos (PANTERA, DOWN, SUPERJOINT RITUAL m.fl.) intresse för black metal som rent poserande. Ett enkelt sätt att plocka poäng i underjorden helt enkelt. Faktum är dock att materialet på den här samlingen spelades in redan 1994. Den norska black metal-scenen hade förvisso redan kollapsat som ett korthus efter kyrkbränder och mordorgier, men Anselmo måste ändå anses vara tidig som amerikan. Han hade också ett kortlivat projekt (EIBON) med bland andra Fenris och Satyr kring millennieskiftet. Hans proklamerade kärlek för norsk black metal och tidiga band i genren, som VENOM, POSSESSED och HELLHAMMER, är alltså troligen sann och riktig. Detta betyder förstås inte att han har någon som helst talang när det kommer till att skapa dylik musik och detta är CHRIST INVERSION faktiskt ett prima exempel på. Nu vill jag inte gå så långt som att säga att projektet är helt värdelöst; det har faktiskt sina poänger. "Prudent to the Thrones of God" är faktiskt riktigt bra med sina SARCOFAGO/SEPULTURA-vibbar och läbbiga "Lucifer Rise" åkallar på ett snyggt sätt stämningen från klassiska skräckfilmer som "Nosferatu" och "Dracula".

Jämfört med samtida produktioner, som "In the Nightside Eclipse" (EMPEROR) och "Transilvanian Hunger" (DARKTHRONE), bleknar dess kvaliteter dock avsevärt. Som demoinspelning har den sin charm förstås och det faktum att Anselmo är inblandad gör det hela betydligt mer intressant rent historiskt. Rent musikaliskt tror jag dock tyvärr inte att speciellt många finner sitt lystmäte här. Mest låter det som att Anselmo vandrat in i haschdimman och har svårt att hitta ut igen. Nej, det är nog bäst att han håller sig till sludge och muskelmetal. Där är det trots allt väldigt få som slår honom på fingrarna.