Satyricon - Liverecension från Västerås

Band: Satyricon
Stad: Västerås, Sigurdsgatan 25
Datum: 19/4-09

Recensent: Tomas Lagerlöf

I efterdyningarna av "Hells Bells" intar norska black metal-monstret SATYRICON scenen på Sigurdsgatan 25 i Västerås. Under de knappa nittio minuterna håller Satyr och hans mannar publiken i ett fast grepp. Den karismatiske sångaren framstår som en ondskans Lasse Berghagen i och med sitt trevliga bemötande och uppmanande till allsång, vilket står bjärt kontrast till bandets satanistiska profil.

Men SATYRICON är inte heller någon "vanlig" black metal-konsteallation. För till skillnad från kollegor inom genren är rekvisitan sparsmakad; inga djurhuvuden på pålar, ej heller blod och corpse paint. Det enda som egentligen vittnar om att det är ett black metal-band vi bevittnar är ett mickstativ format som en treudd, samt Frosts gethornssmyckade trumset. Fokus ligger på musiken snarare än estetike, där förra årets "The Age of Nero" utgör grundstommen. Men även en del äldre låtar återfinns i repertoaren.

Setet rivstartar med en omtumlande "Repined Bastard Nation" som ger kroppen en rejäl omgång. Publiken är i det närmaste extatisk. I efterföljande "The Wolfpack" strular tekniken för den ene av gitarristerna, men det är glömt när kvällens kanske bästa låt, "Now Diabolical", sveper in och tar lokalen i besittning. Den fullkomligt krossar allt i dess väg. Det är bara i "K.I.N.G."  en liknande känsla infinner sig. Och i finalnumret "Mother North". Därmed inte sagt att resterande material är intetsägande eller tråkigt. Inte alls, men vare sig "Forhekset" eller "Commando" håller i närheten av samma klass som ovanstående låtar.

Hur som helst visar SATYRICON att de hör till genrens främsta och när Satyr en bit in i "My Skin is Cold" sjunger "Black Metal Rock" sätter han också fingret på hur SATYRICON av idag låter: som ett riffrockband klätt i djävulsskrud. Gott så.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.